Månadens utomhus, december-februari 2016

Forsman & Bodenfors tydliga symbolik för IQ tog hem förstaplatsen i premiäromgången. Tvåa blev Garbergs illusion om sängplatser i utomhusytorna för Stockholms stadsmission. Volt hjälpte Situation Stockholms försäljare att bli kontantlösa och knep bronset.

Andreas Rågsjö Thorell

1 Äntligen torsdag

Kund: IQ Byrå: Forsman & Bodenfors

Urban avslappning och en känsla av kontinenten eller vardagsdrickande som eskalerar när helgen närmar sig? Med filmen ”Äntligen torsdag” förra sommaren som startskott började F&B för IQ att kommunicera riskerna med att dricka i veckorna. I utomhuskampanjen som gick upp i Stockholm i december har bokstäverna på veckodagarna ersatts av alkoholenheter för att påtagligt illust-rera att det intensiva svenska helgdrickandet inte har avtagit samtidigt som vardagsdrickandet ökat. 

– Vi ville skapa en utomhuskampanj som var enkel och som mottagaren förstod väldigt snabbt. Eftersom ordbilderna är väldigt bekanta så läser man av enheten på ett enkelt och snabbt sätt, så det blev en bra utomhusenhet, berättar Forsman & Bodenfors art director Ted Mellström.

Vad ska man utgå ifrån när man skapar kampanjer för utomhusmiljön?

– Enkelheten, eftersom man bara har en sekund på sig att förmedla budskapet. Det handlar om att skrapa bort och renodla till kärnan av kommunikationen.

Hur jobbar ni med förnya kommunikationen kring IQ ?

– Vi har hittat ett sätt att jobba där vi hela tiden utgår från människors beteende och skapar idéer därefter. När det kommer till vardagsdrickandet är det en trend som håller i sig och fortfarande är högst aktuell nu när många storstadsbor går ut på krogen efter jobbet i veckorna. 

Digitala utomhuskampanjer har inte slagit i tävlingssammanhang. Varför?

– Jag tror inte utomhus som medium behöver bli mer digitalt. Att exempelvis anpassa en film till ytorna kräver mer tid och uppmärksamhet av mottagaren och kan inte förmedla budskapet lika snabbt som en stillbild. I fallet med IQ är filmerna insiktsfulla, kräver tid. 


Så tyckte juryn

Ulrika Good, copywriter Ulrika & Martin


”Det här känns som en framtida klassiker. Kommunikation inbakad i superb design. Kanske ingen spark-i-magen-effekt, men ändå enormt väl utförd.”


Björn Wigenius, copywriter McBride

”Man kan fråga sig om IQ finns på riktigt eller om det bara är en förevändning för att gång på gång få göra ovanligt intelligenta reklamkampanjer? Står på egna ben men kompletterar samtidigt filmen som gjordes på ett föredömligt sätt. Värdig vinnare!”


Victor Bergabo, student Berghs

”Belyser ett problem utan att direkt knäppa på fingrarna. Tydlig och rak men med utrymme för reflektion, vilket printen syftar till. Behöver inte vara svårare än såhär.” 


Maja Haraldsson, planner Klirr Stockholm

”Den här lösningen skulle jag lätt hänga upp inramad i min lägenhet (utan logotyp). Lösningen känns nästan som att gå tillbaka till vad reklam en gång var - inget spex, inga konstigheter utan ett tydligt budskap som träffar en direkt. Den slår inte hårt i magen men den ger en insikt genom att måla upp en verklighet många lever i men blundar för. Enkel, snabb och snygg, på snudden till affischkonst.”


Sophia Emms, planner Valentin & Byhr

”Härlig balans mellan lekfullhet och allvar. Samhällsnyttig reklam är allt för sällan så här spänstig.”

Fredrik Nilsson, creative director Futurniture

"Helt perfekt genomförd, från insikt till utförande. Affischkonst!"

Fakta

Arbetsgrupp: Maria Bergkvist projektledare, Helena Lignell produktionsledare, Ted Mellström ad, Jacob Nelson copy, Håkan Larsson designer, original/repro F&B Factory, Robin Ejnebrand formgivare

 


2 Stockholm har blivit kallt

Kund: Stockholms Stadsmission Byrå: Garbergs

Mitt i vinterkylan fick tunnelbaneresenärerna något att fästa blicken på, distraheras av och tänka på i stället för sina egna vardagsbekymmer. Garbergs utomhuskampanj för Stockholms Stadsmission gav en bild av att de hemlösa låg där under affischerna. När mottagaren träffades av budskapet kunde de snabbt bli månadsgivare med ett sms som tydlig aviseras på stortavlorna. Budskapet anpassades efter olika t-banestationer.

Så tyckte juryn

Maria Fridman, art director Forsman & Bodenfors
”Fint utnyttjande av mediet och en stark copy med dubbeltydighet. Minus för den förvirrande platsspecifika versionen samt utförandet, pappret ser för mycket ut som ett lakan och människorna borde vara porträtterade i naturlig skala för maximal effekt.”

Ulrika Good, copywriter Ulrika & Martin
”Onekligen ett smart och välfunnet sätt att utnyttja mediet. Min enda invändning är att copyanpassningen till respektive station snarast ledde tankarna i fel riktning (”Är det speciellt kallt just här på Hötorget?”) än gjorde något starkare.”

Björn Wigenius, copywriter McBride
Ytterligare en elegant lösning som sticker ut, och som lirar bra med reklamfilmen på samma tema. Juryn vill även minnas att kampanjen sammanföll med en riktig köldknäpp vilket förstås ger en liten guldstjärna.

Victor Bergabo, student Berghs
”När det verkligen var svinkallt ute och jag stod och tittade på dessa så kändes det i kroppen. Smart att använda själva printen likt ett värmande täcke som hade kunnat bli varmare.”

Maja Haraldsson, planner Klirr Stockholm
”Kampanjen gick upp precis när Stockholm blev riktigt kallt, huttrande på perrongen kände man sig dum när man insåg att man själv snart satt med en kopp kaffe på kontoret. Sedan får de en att tänka på att vi stockholmare inte känner lika mycket när vi ser någon som fryser, då vi ser det så ofta. Lösningen träffar en på flera nivåer och de ger därefter en enkel lösning att få bort det som skaver i magen (sms-lösning månadsgivare). Extra poäng för att den får mig att att sjunga på Dantes ”Stockholm har blivit kallt” under resten av dagen.” 

Sophia Emms, planner Valentin & Byhr
”Coolt att annonsen har lager av både musik och temperatur. Att personen på perrongen kan sätta sig in i behovet på ett direkt sätt, hoppas jag har lett till mer bidrag under kampanjperioden”


Fakta

Arbetsgrupp: ad Mattias Dahlqvist, copy Hampus Mattsson, cd Petter Ödeen, projektledare Pernilla Berg, produktionsledare Birgitta Bergström, formgivare Jessica Carenfeldt, original Roger Ranft Blomqvist.
Fotograf Anders Kylberg / Acne Photography. Agent : Maria Widemar/Acne Photography. Set Designer Johan Svensson FAB Lab/Link Details.
Kund: Projektledare: Robin Benigh och Insamling-Kommunikationschef Marika Hjelm Siegwald

 



3 Till alla kontantlösa

Kund: Situation Stockholm Byrå: Volt

"Hjälp någon utan pengar, utan pengar" var en av fyra snitsiga copylösningar när Volt påminde fotgängarna att Situation Stockholm skulle införa Swich som betalningsmetod från och med årsskiftet. Annonserna gick på passande nog på elskåp.

Så tyckte juryn

Maria Fridman, art director Forsman & Bodenfors
”Klassiskt utformad print med intresseväckande rubriker som får den förbipasserande att stanna upp.”

Ulrika Good, copywriter Ulrika & Martin
”Hederliga copylösningar av bästa märke. Några väsentligt bättre än andra, dock. Hade mått bra av en hårdare sållning.” 

Björn Wigenius, copywriter McBride
”Den starka copyrubriken lever fortfarande om nu någon trodde annat. Smart och smidigt sätt att berätta om en smart och smidig grej.”

Victor Bergabo, student Berghs
”Fyndigt sätt att spela på folks ursäkt om att inte ha pengar. Jag gillar enkelheten, men det känns något ihopkastat, som att det verkade lite svårt att bestämma sig. Lite gott och blandat.”

Maja Haraldsson, planner Klirr Stockholm
”Fyndig copy som fångar ögat. Några av lösningarna är starkare än andra. Den gör jobbet men kanske inte är mer än så, och jag tror inte den syftar till att göra mer. Att de inför Swish bör göra stor skillnad för deras försäljning, om det inte är så att Stockholms Stadsmission har rätt med att Stockholm har blivit kallt.”

Sophia Emms, planner Valentin & Byhr
”Smart och underhållande. Klassiskt reklamig.”

Fredrik Nilsson, creative director Futurniture
”Ett gäng kluriga reklamrubriker, vissa bättre än andra. Hade behövts renodlats lite och kanske landat i en enda rubrik, eller att rubrikerna hade hört ihop lite bättre för att hamna på min topplista."



Fakta

Kristoffer Wernald, Copy Projektledare: Louise Wallgren Petter Nylind, CD/Copy Karl Andersson, AD Lars Jansson, AD Johan Sundberg, Copy Daniel Eriksson, Originalare Daniel Vaccino, CD/Copy

 


Färgstark jury föll för svartvita rubbar

Årets första omgång är avklarad och som så många gånger förr så började det diskuteras friskt redan från första sekund: ”Är det här ens utomhusreklam? ”Vad ÄR utomhusreklam egentligen?” ”Är inte det här ett event?” ”Vad ÄR ett event?” ”Är det hasselnötter i mezetallriken?”

Efter en knapp timme så lyckades vi enas om hur vi ska bedöma bidragen och att det faktiskt var hasselnötter i mezetallriken. Reklamare och allergiker kunde andas ut och börja rösta. Vi röstade fram en solklar vinnare i IQ:s svartvita enhet som på ett fiffigt sätt och med hantverksmässig höjd lyckades få fram budskapet att vi svenskar har blivit kontinentala i veckan men fortfarande dricker svenskt på helgerna. Bra jobbat arbetsgruppen på F&B!

Tvåa kom Stockholms stadsmission med sitt bidrag ”Stockholm har blivit kallt”. Här var juryn lite mer splittrad – vissa berördes, andra inte. Vissa tyckte att byrån hade använt själva mediet supersmart, andra var mer skeptiska. Men tvåa kom den och det tyckte alla i efterhand att den faktiskt förtjänade. 

På tredjeplats hamnade Situation Stockholm. En kampanj i svartvitt som skulle upplysa om att det från och med årsskiftet går bra att betala tidningen med Swish. En väldigt smart idé. Juryn tyckte dock att det var lite för ojämn nivå på enheterna för att kampanjen skulle placera sig bättre än en tredjeplats.  

Så det var den här omgångens analys. Svart på vitt.

Henrik Almqvist är ad på MullenLowe Bridnfors



Lista

1) Forsman & Bodenfors, IQ, "Äntligen torsdag"
2) Garbergs, Stockholms Stadsmission, "Stockholm har blivit kallt"
3) Volt, Situation Stockholm, "Till alla kontantlösa"
4) DDB Stockholm, McDonald's. "Ett snabbt erbjudande"
5) Holy Diver, Sats Elixia, "#traineverywhere"
6) M&C Saatchi, Norwegian, "Next Stop New York"
7) Saatchi & Saatchi, Norrmejerier/Verum, "Verum Hälsoyoughurt i bägare"

Jury Utomhus 2016

  • Eva Råberg
  • Ulrika Good
  • Fredrik Nilsson
  • Henrik Almqvist
  • Richard Hallberg
  • Björn Wigenius
  • Niclas Fors
  • Linda Lundgren
  • Viktor Bergabo
  • Karin Kilger