Månadens utomhus maj - juli 2016

"Fönstershopping på en ny nivå" tog Volts kampanj för Svenssons i Lammhult till en ny nivå – blev överlägsen vinnare i Månadens utomhus. DDB Stockholm vann både första- och andraplats, för en Donkentavla det svänger om och för stortavlorna som skulle få fler att ladda ner Försvarsmaktens app.

Yasmine Winberg

Fönstershopping

Kund: Svenssons i Lammhult Byrå: Volt

I ett vanligt fönster på Åsögatan i Stockholm kunde förbipasserande njuta av familjen Svenssons bordslampa, Wooden Dolls och Skott vas. På fasaden hängdes en vepa upp som visade produkterna – hjältarna i sammanhanget – med pris. Detta för att visa hur de ser ut i hemmiljö i stället för att visa upp stela reklambilder.

”Fönstershopping på en ny nivå”, kallar möbelkedjan själva kampanjen.

Lägenheten ifråga skulle renoveras, och Volt fick använda den i en vecka till kampanjen. Det bodde alltså ingen i lägenheten. Lägligt nog har byrån kontoret strax intill, så ibland tog arbetsgruppen en kaffe och kollade på sitt verk.

– Idén kändes självklar när tanken slog oss. Stämningen, att fönstren tändes upp på kvällen, går inte att få till i en vanlig annonsbild. Kul att få leka stylist också, säger Lisa Vaccino, ad på Volt.

Om idén med fönstershopping ska utvecklas vet hon inte än.

– Vi har inte pratat om det, men man vet aldrig. Vi får se vad det finns för andra spännande sätt att visa upp deras fina produkter. För vi har alltid vårt fokus där, på utbudet. 

I en verklighet där alla går omkring med uppmärksamheten på mobilen är det svårt att sticka ut i utomhusmediet. Har du några tips?
– Det är skitsvårt. Men det är som med allt annat – viktigt att hitta något som är annorlunda, nytt och sticker ut. Att hela tiden tänka nytt är en ständig stress som reklamare.

Man behöver inte bara tänka digitalt?
– Nej, verkligen inte. Det jag gillar med vår kampanj är att det blev som en teaterscen när lägenheten tändes upp på kvällen. Det finns något fint i det och det var nog därför den stack ut.

 

Så tyckte juryn

Ulrika Good copywriter på Martin & Ulrika:
”Det är förstås så här man vill fönstershoppa! Med inredningsdetaljer i sitt rätta element. Inspirerande och kul, utan att bli plojigt.”

Viktor Bergabo, art director: 
”Utbudsannonser brukar inte vara speciellt spännande. Här har man tagit ett varv till och satt produkterna där de hör hemma. Bra.”

Linda Lundgren, art director på Klirr: 
”Den här idén triggar verkligen igång nyfikenheten. Äntligen får man fönstershoppa och se hur Svensson har det utan att bli påkommen och skämmas. En smart lösning som jag vill se mer av, helt enkelt en självklar vinnare.”

Eva Råberg, copywriter på Forsman & Bodenfors: 
”Det finns inte mycket reklam jag skulle ta en omväg på stan för att se. Men detta är ett undantag. Vem vill inte kunna kika in i ett snyggt vardagsrum utan att skämmas? Det känns lite oklart hur mycket av lägenheten som verkligen var inredd och ”tittbar”, men det är en idé jag hoppas få se mer av.”

Andreas Kjäll, copywriter på Valentin & Byhr: 
”En ganska tråkig tidningsannons, om det inte vore för att den är utriven och uppklistrad på en Stockholmsfasad. Ett smart drag i tider då ryktet om tidningsdöden inte är särskilt överdrivet. Lekfullt likt en amerikansk billboard, att smeta ihop klassisk fönstershopping med möjligheten att lägga handen på rutan och smygtitta in hos en Svensson.”

Fakta

Arbetsgrupp: Lisa Vaccino ad, Oskar Pernefeldt ad, Linus Bronge ad, Daniel Vaccino copy & cd, Henrik Stampe projektledare, Caroline Sjöström produktionsledare.

 


Cheeseburger Outro

Kund: Mc Donald’s Sverige Byrå: DDB Stockholm 

 

Så tyckte juryn

Ulrika Good copywriter på Martin & Ulrika:
”Inte helt enkelt att upptäcka grejen, men när man väl gör det blir man desto gladare.”

Viktor Bergabo, art director:
”Den är väldigt smart. Det tar dock alldeles för lång tid att upptäcka varför, vilket känns lite synd.”

Linda Lundgren, art director på Klirr:
”Först helt obegriplig. Sedan helt briljant. Koden att knäcka var bildgåtan. Tror dock att målgruppen som hängt på Bråvalla inte är lika sugna på att gissa var de kan hitta sitt skrovmål. Lite för smart för sitt eget bästa.”

Eva Råberg, copywriter på Forsman & Bodenfors:
”Det var först när någon annan i juryn påpekade vad ljudvågorna föreställer som poletten ramlade ner. Och jag tror inte bara det beror på att jag är copy. Rolig idé som tyvärr tappar i styrka pga. otydlighet. Särskilt när målgruppen är festivalbesökare på väg hem i natten.”

Andreas Kjäll, copywriter på Valentin & Byhr:
”Musiken tystnar och vi vet inte var vi ska gå vidare förrän ljudet återuppstår som en … cheeseburgare. Snygg idé, men hur många upptäcker den? Hade burgaren kunnat bryta ljudvågornas lagar och ritat sin avbild tydligare?”

 

Fakta

Arbetsgrupp: Anette Hoffman och Jenna Fraggstedt McDonald’s, Johan Ljungman business director, Johan Molitor projektledare, Carl Johan Hallerström och Fabian Grau produktionsledare, Leo Dal ad, Sebastian Snygg copywriter, Petter Mollberg Fagring grafisk designer, Johanna Lundblad originalare

 




FMTK 

Kund: Försvarsmakten Byrå: DDB Stockholm 
 

Så tyckte juryn

Ulrika Good, copywriter på Martin & Ulrika:
”Superfina bilder och bra rubriker, men ändå något som saknas för att man ska haja till ordentligt.”

Viktor Bergabo, art director:
”Stabilt, snyggt och satsigt. Det är dock något med helheten som känns för safe, och resultatet blir inte så intressant.”

Linda Lundgren, ad på Klirr:
”Snyggt foto med bra budskap. Men jag undrar hur många träningsappar världen egentligen behöver. En svag trea för en stark produkt. Trist.”

Eva Råberg, copywriter på Forsman & Bodenfors:
”En klassisk utomhus med vackra bilder och fyndiga rubriker. Men inget som sticker ut. Vid en snabb blick skulle det kunna vara reklam för bilar eller något energibolag. Hade gärna sett idén ta i lite mer, som på ett träningspass.”

Andreas Kjäll, copywriter på Valentin & Byhr:
”Snygga bilder (la lumière juste!) på en svensk skön natur, som förstås är totalt öde så att du kan se dig själv sticka ut där alldeles ensam och springa och svettas och lyfta stockar som om du vore Balboa i hoodie. Det funkar, även om copyn kunde sparrat lite tuffare.”

 

Fakta

Arbetsgrupp: Robert Forss head of marketing, Sara-Josefina Holby, Johannes Hellqvist, Lina Lerjéus och Mattias Lindström account managers på Försvarsmakten, Fredrik Simonsson och Magnus Jakobsson cd:s, Jacob Sandström business director, Emanuel Lantz head of digital, Roshanak Fatahian head of digital operations, Tor Hauksson ux director, Mattias Coldén executive producer, Jesper Liefvendahl digital designer, Camilla Ryttare account manager, Charlotta Sandström account director, Petter Eriksson senior digital designer, Claudia Backholm social media manager, Cornelia Wangel och Sebastian Elmblad planners, Patrick Emt och Ian Josephsson graphic designers, Jon Dranger digital director, Michael Lokner technical director, Anna Hellenberg print production manager, Hogir Aslan digital account manager, David Alledal copywriter, Jesper Hellzen designer, Christian Björnerhag photoshop artist.

 


Digital utomhus lyser med sin frånvaro

En jury på bra humör samlades hos Clear Channel i torsdags för att rösta fram sommarens bästa utomhusreklam. Vi började direkt med den klassiska diskussionen, var det en bra omgång? Var den dålig? Mittemellan? Eller kanske direkt usel? Vi enades om att den var helt okej med en liten övervikt åt det svagare hållet. Som det brukar vara efter sommaruppehållet. Inget konstigt med det. Men det konstiga var att det åter-igen inte fanns ett enda bidrag som kunde klassas som digital utomhus. Det måste det bli ändring på. Oavsett om vi vill det eller inte så kommer ALLT röra på sig inom några år. Då kan vi inte sitta där och knåpa ihop rubriker till stillbilder längre. Så en uppmaning till alla i branschen, skicka in dina digitala utomhus, tycker- du att de inte är tillräckligt bra? Gör dem bättre.

Okej nog om det. Vinnaren denna omgång blev Volts bidrag för Svenssons. En solklar etta. Smart och enkel. DDB:s bidrag för McDonald’s tog en andraplats med sitt kluriga sätt att visa att hamburgerkedjan har en given plats när musiken har tystnat. Smart men kanske på gränsen till otydligt. Men vem har sagt att man måste fatta allt på två sekunder? Ja förutom utomhusreklambolagen så klart. 

DDB tog även hem tredjeplatsen med kampanjen för FMTK. Mycket tack vare det fina fotot i enheterna. 

Henrik Almqvist är ad på MullenLowe Brindfors



Lista

1. Volt, Svenssons i Lammhult, ”Fönstershopping”
2. DDB Stockholm, McDonald’s Sverige, ”Cheeseburger Quatro”
3. DDB Stockholm, Försvarsmakten, ”FMTK”
4. M&C Saatchi, Com Hem, ”Com ut ur garderoben”
5. Åkestam Holst, Bregott, ”Bregött”
6. Åkestam Holst, Refugee Phones, ”Boradcast without boarders”
7. Volt, Situation Stockholm, ”Följ en verkligare verklighet”

Jury Utomhus 2016

  • Eva Råberg
  • Ulrika Good
  • Fredrik Nilsson
  • Henrik Almqvist
  • Richard Hallberg
  • Björn Wigenius
  • Niclas Fors
  • Linda Lundgren
  • Viktor Bergabo
  • Karin Kilger