Månadens utomhus oktober-november 2015

Ett maffigt välkomnande gav M&C Saatchi, Malmö FF och E.ON första pris i sista omgången av utomhus. Andraplatsen knep CP+B för Stena Lines juliga logotyp och nederst på prispallen hamnar Futurniture som har skapat en interaktiv skärm för IKEA:s nya leksakskollektion.


1 Welcome home, Z!

Kund: E.ON Sverige/Malmö FF Byrå: M&C Saatchi Stockholm

Utklassade med 5–0 mot Paris Saint-Germain i Champions League på hemma-plan. Men Malmö FF tog ändå emot Rosengårdssonen Zlatan Ibrahimovic på ett ödmjukt, och minst sagt lysande, sätt. Till sin hjälp hade de E.ON, en av klubbens huvudsponsorer som självklart ville ta tillfället i akt och marknadsföra sin satsning på förnybar energi.

Dagen innan matchen lyste man med laserteknik upp ett Z överst på Turning Torso i Malmö – lagom till att Zlatan anlände till sin gamla hemstad. Senare på kvällen släcktes bokstaven och ersattes med Malmö FF:s klubbmärke som en signal från klubben på vad Malmöborna skulle lägga sitt fokus på.

Zlatan själv var inte sen med att uppmärksamma sin hälsning.

– Det är ett stort Z på Turning Torso, man kör igenom med bussen, man ser reaktionerna, det är kaos överallt, sade han på en presskonferens som hölls dagen innan matchen.

Grattis, hur känns det?
– Jättekul, då vi verkligen ville ta vår sponsorrelation med Malmö FF till nästa nivå. När det stod klart att Zlatan Ibrahimovic och Paris Saint-Germain FC skulle möta MFF gick vi all-in, säger Maria Rode, brand campaign manager, E.ON Nordic.

Hur tänkte ni när ni skapade upplägget?
– Vi brukar säga att Malmö FF tänder stjärnor. På och utanför planen. Där är Zlatan ett av de starkaste exemplen. Vi är stolta över honom. Nu när han kom hem till Malmö var det självklart att vi ville hälsa honom välkommen, säger Martin Östling, redaktör på Malmö FF:s kommunikationsavdelning.

Ni fick ju stort genomslag. Var det väntat?
– Vi är oerhört nöjda över mediegenomslaget både i Sverige och internationellt. Tajmningen var en viktig del. Att Z:at kom upp innan presskonferensen. Zlatan fick uppmärksamheten som han förtjänar, men sedan var det Malmö FF som var fokus. Det skiftet blev väl mottaget, vilket också blev väldigt bra, säger Martin Östling.

 

Fakta

Arbetsgrupp: HSB Malmö samarbetspartner, Unreel produktionsbolag, Wow Events eventbyrå, Droneify drönarfoto, Mikael Israelson laser

 


2 Santa Line

Kund: Stena Line Byrå: CP+B Scandinavia

Inför julen fick Stena Line och CP+B Scandinavia för sig att damma av sin gamla logotyp – och bytte helt sonika ut den till en ny. På en av bolagets färjor förvandlades ”Stena Line” till ”Santa Line” – men med samma typsnitt och utformning.

– Tur att de inte försökte ”piffa till det” genom att montera dit någon gammal tomteluva, sa en av jurymedlemmarna under diskussionerna på mötet.

Kanske var det också just enkelheten som gav Stena Line och CP+B en andraplats.

Tilltaget gjordes för att få fler resenärer att få upp ögonen på att Stena Line numer satsar på julresor. Själva menar de att de flesta associerar färjeresor med sommaren.

– Julen är en mycket folkkär tradition som engagerar alla och även oss på Stena Line. Att byta namn är ett utmärkt sätt att uppmärksamma julen på ett nytänkande och annorlunda sätt, kommenterade Birgitta Wallström, marknads- och försäljningschef för Stena Line i Sverige, i samband med att kampanjen släpptes.

Genom att ändra namnet på en av bolagets färjor lyckades de få stor mediespridning på flera marknader runt om i Europa.

 

Fakta

Uppdragsgivare: Kristina Nyström, marknads- och försäljningschef på Stena Line Arbetsgrupp: Markus Lindsjö cd, Kris Bengtson ad, Gustav Johansson copy, Mimi Svensson projektledare, Clara Lundberg produktionsledare, Therese Olander client service director, Martin Ohlsson och Sara Storm grafiska designer, Mikael Fridén final art, David Forss motion graphics, David Einar, Linkin foto & film

Så tyckte juryn

Lina Brunzell, cd på AWB:
Många fina idéer den här omgången. Även glad över att se så många bidrag i toppen som utmanade valet av placering, samt tidpunkt av placering. Favoriten va nog ändå Santa Line. Skoj! Hatten av!

 



3 Ha en lattjo dag!

Kund: IKEA Byrå: Futurniture
I höstas kunde besökare i Stockholms tunnelbana liva upp vardagen genom ett antal fallande dominobrickor. Ikea och Futurniture hade placerat en digital, interaktiv skärm vid Hötorgets tunnelbana som var sammankopplad med andra digitala skärmar. Förbipasserande uppmanades till att stjälpa den första brickan i spelet, vilket gjorde att alla föll ihop.

Det hela var en kampanj för att kasta ljus på Ikeas nya lekkollektion LATTJO och budskapet var passande nog: "Ha en lattjo dag!" Det vinnande bidraget är en del i en större kampanj för kollektionen, som bland annat omfattade en dag i Gamla Riksarkivet som förvandlats till ett lekhus.

Det är första gången som Futurniture placerar sig på pallplats i 2015 års omgång av månadens utomhus. 

Fakta

Arbetsgrupp: Fredrik Nilsson ad, Jenny Gromark Wennberg copy, Andreas Slättner grafisk formgivare, Lisa Johansson projektledare, Lisa Stenberg contentansvarig, Amanda Wennö produktionsledare, Madelin Ahnlund och Hanna Erixson produktionsassistenter, Stopp, interactive produktionsbolag playskärmar

 


Det ska genomföras också

Utomhusåret avrundades med en av de bättre omgångarna från 2015. Topplatserna kneps av smarta, enkla idéer. Att E.ON och Malmö FF lät projicera ett Z på Turning Torso för att välkomna Zlatan hem, och att Stena Line bytte namn till Santa Line – en sorts avskalad simplicitet som har givit välförtjänt spridning. Kanske är det just det vi tilltalas av, att man har valt att göra en sak riktigt bra i stället för att pressa in hela budskapet i första andetaget. Det kräver mod, både hos kund och byrå. Annars tenderar vi att förklara för mycket och locka för lite, så tack för dessa två exempel som i stället förmedlar en stark poäng på ett fokuserat sätt!

IKEA:s lattjokampanj hade inte riktigt samma självförtroende, men det blev ändå en tredjeplats. Leksaker kanske säljs bäst just genom att flirta med lekfullheten och nyfikenheten som finns även hos oss vuxna. Då finns en poäng med interaktiviteten och det rörliga materialet.

Varför ser vi inte fler bra digitala bidrag i utomhusmiljö? Under hela 2015 blev det bara en enda pallplats av femton. Kanske är det svårare än vad vi har trott. Inte bara att hitta på idéerna, utan att genomföra dem. Någon ska ju se till att de blir verklighet. Det gäller å andra sidan inte bara digitala idéer, utan många av bidragen som har prisats under året, oavsett om de var digitala eller inte. Se på vinnarna i denna omgång – jättebra idéer, men en minst lika stor framgångsfaktor i ett lyckat genomförande. Så till 2016: Kan vi inte credda produktionsledarna mer?           

Daniel Alinder är projektledare & digital affärsstrateg på Humbly



Lista

1. M&C Saatchi, E.ON Sverige/Malmö FF, "Welcome home, Z"
2. CP+B Scandinavia, Stena Line, "Santa Line"
3. Futurniture, IKEA, "Ha en lattjo dag!"
4. Lowe Brindfors, Telenor, "Telenor hyllar nattens hjälte"
5. M&C Saatchi, Svenska Dagbladet, "Snabbt om/Allt om"
6. DDB Stockholm, Mc Donald's, "Heat seeking billboard"
7. Relevans, Astellas Pharma, "Informationskampanj om överaktiv blåsa"

Jury Utomhus

  • Daniel Alinder
  • Eva Råberg
  • Ulrika Good
  • Fredrik Nilsson
  • Henrik Almqvist
  • Richard Hallberg
  • Björn Wigenius
  • Niclas Fors
  • Linda Lundgren
  • Viktor Bergabo
  • Karin Kilger
  • Lina Brunzell
  • Tove Eriksen
  • Petter Lublin
  • Cristoffer Lundström
  • Lina Elfstrand
  • Lotta Ågerup
  • Mikael Dahl
  • Lisa Forsman