Mars-april 2015

DDB Stockholms färgskiftande stortavla för Oddset gick segrande i omgången. Kings utomjordiska kampanj för Berättarministeriet kom tvåa och DDB Sthlms skidhjältar i hamburgerkläder för McDonald's knep bronset.

Andreas Rågsjö Thorell

1 Byt sida när du vill

Kund: Svenska Spel Byrå: DDB Stockholm

Liksom andra spelbolag ger Oddset spelarna chansen att byta lag mitt under en match med sin livebettingtjänst. DDB Stockholm har tidigare gjort marknadsföring på temat "byt sida" i print­annonser och genom pre-rolls i webb-tv. Med kampanjen i Solna centrums tunnelbana den 6 mars ville byrån nå kärnmålgruppen i en relevant miljö. AIK och Hammarby skulle då spela sitt första derby på över fem år. Stortavlorna som skiftade färg i olika vinklar hade budskapet "I vår sport kan du byta sida när du vill".

– Livespel är en viktig affär för Svenska Spel i allmänhet och Oddset i synnerhet. Budskapet i kampanjen är att hardcoremålgruppen kan byta sida mitt under en match i vår sport. I derbysammanhang kan folk vara känsliga, men reaktionerna har varit 100 procent positiva, säger Joakim Khoury, art director på DDB Stockholm.

Kampanjen togs fram med hjälp av ett så kallat lenticulartryck, ett pappersdragspel där motivet skiftar i olika vinklar. Sedd snett från vänster upplevdes tavlan som Hammarbys med grönvita färger. När man gick förbi skiftade den till AIK:s svartgula.

– Vi ville uppmärksamma Oddset Live på ett sätt som stack ut och låg nära målgruppen. Det här är en gammal teknik och det fanns tankar på att göra det digitalt. Nu valde vi i stället en analog och old school interaktiv aktivitet eftersom det gick att säga något med den.

Varför tror du att kampanjen blev lyckad?
– En kombination av placering, enkel teknik och insikt om målgruppen. "Byt sida" hade inte varit någonting speciellt om det inte hade varit denna derbydag.

Fakta

Arbetsgrupp: Joakim Khoury, Mikael Norberg & Daniel Vaccino kreatörer, Mikael Norberg formgivare, Tina Munck & Marina Noresjö produktionsledare, Pelle Josephson projektledare


2 Aliens flyttar in

Kund: Berättarministeriet Byrå: King

När Berättarministeriet öppnade en ny skrivarverkstad för barn i Hagsätra skapades en lekfull utomhuskampanj för att väcka nyfikenhet och intresse kring premiärdagen. I lokala annonser, på efterlysningslappar och i Blocket-annonser dök märkliga meddelanden och erbjudanden upp ifrån Alien Super Market – rymdbutiken som ligger i anslutning till Berättarministeriet.

– I Alien Super Market får barnen möta en helt ny värld innan de kommer in till Berättarministeriet. Efter det mötet är allt möjligt och barnens fantasi är på högvarv. Det är en del av Berättarministeriets pedagogiska modell och var därför ett helt naturligt tema att använda i kampanjen, säger copyn Hedvig Hagwall Bruckner.
När man ringde till numret på lappar och annonser kom man till Alien Supermarkets telefonsvarare som bjuder in till öppningsdagen.

Telesvar: Välkommen till Alien Supermarket, en affär för rymdresenärer från andra galaxer och stjärnhimlar. Vårt sortiment erbjuder allt du som utomjording behöver; grön utan sol, raketbränsle, sjufingrade vantar och mycket, mycket mer. Alien Supermarket ligger i anslutning till Berättarministeriet. Vi öppnar det 27 april. Kom på öppet hus kl 15-18, Hagsätra torg 32. Vill du veta mer? Gå in på berattarministeriet.se

Fakta

Arbetsgrupp: Sunit Mehrotra kundansvarig, Frank Hollingworth cd, Hedvig Bruckner copy, Linnéa Gardefjord & Emelie Jinhee Johnsson ad:ar, Calle Cassel grafisk formgivare, Andreas Hallgren projektledare, Reenu Chawla-Wallin produktions­ledare, Stina Wirsén, Tilda Hedengren & Klara Hedengren iIllustratörer

 



3 Ski team

Kund: McDonald’s Byrå: DDB Stockholm

DDB ville få Mc Donald's att sticka ut bland alla sponsorer av skidlandslagen under VM i alpint och längd i vintras. Konceptet för sponsorskapet fick därför kampanjraden: En lite väl stolt sponsor. På utomhustavlor kunde man se landslagsstjärnor iförda underställ med Big Macs på.
-Om man tittar runt under VM har de skidlandslagen massor av sponsorer. För att märkas i mängden valde vi att ta i lite och visa hur en lite väl stolt sponsor agerar.

Fakta

Arbetsgrupp: Simon Higby ad, Stefan Gustafsson copy, Erik Hagman fotograf, Hanna Anesäter projektledare, Christian Björnerhag retusch, Tobias Hause­ grafisk formgivare


Christoffer Lundström

Hur mycket får man inspireras av andra?

Det blev en övertygande seger för Svenska Spel/Oddset i denna omgång av Månadens utomhus. Vi var många i juryn som förundrades över hur ett byte av färg kan väcka så mycket känslor. Från positivt till negativt och tillbaka igen. Rakt, snabbt och väldigt effektfullt. Helt enkelt utomhusreklam när den är som allra bäst.

De två andra pallplatserna intogs av Berättar­ministeriet respektive McDonald's. Kampanjen "Aliens flyttar in" plockade poäng för sin lekfullhet och sponsringslösningen för att den kändes så härligt befriande i sin more is more-utformning och tonalitet.
Sedan kretsade mycket av diskussionerna kring Norwegians bidrag "The flag of flags". Från början en given vinnarkandidat. Smart, snyggt paketerad och med en extremt tydlig avsändare. Men när någon sedan påpekade de uppenbara likheterna mellan denna lösning och det meme som snurrat på nätet under namnet "The mother of flags" så föll bidraget platt till marken.

Visst kan man låta sig inspireras av andras jobb och lösningar. Men här kom juryn överens om att man hade färgats lite väl mycket för att kamma hem några applåder på vare sig kreativitetsaxeln eller utförande, som är två av fyra bedömningskriterier i Månadens.

Rätt eller fel. Avgör själv, gå in på resume.se/manadens-utomhus-mars-april och titta sedan närmare på weknowmemes.com/2012/06/mother-of-flags.

Kanske tycker du annorlunda.

Christoffer Lundström är copywriter på Halleluja



Lista

1. DDB Stockholm - Svenska Spel - "Byt sida när du vill"
2. KING - Berättarministeriet - "Aliens flyttar in"
3. DDB Stockholm - Mc Donald's - "Ski Team"
4. Garbergs - NK - "Botaniska trädgården tolkar vårens mode"
5. KING - Taxi Stockholm - "Räddade av en taxi"
6. M&C Saatchi - Norwegian Air Shuttle - "The Flag of the Flags"
7. Volontaire - Komm! - "Vem får synas i svensk reklam?"

Jury Utomhus

  • Daniel Alinder
  • Eva Råberg
  • Ulrika Good
  • Fredrik Nilsson
  • Henrik Almqvist
  • Richard Hallberg
  • Björn Wigenius
  • Niclas Fors
  • Linda Lundgren
  • Viktor Bergabo
  • Karin Kilger
  • Lina Brunzell
  • Tove Eriksen
  • Petter Lublin
  • Cristoffer Lundström
  • Lina Elfstrand
  • Lotta Ågerup
  • Mikael Dahl
  • Lisa Forsman