Foto: Panos Papadopolous Efter att Veckorevyn släppte tävlingen har Fröken Sverige fört en tynande tillvaro. Tidningen Moore Magazines variant med fler plastbröst och blekta blondiner - i stället för präktiga landskapsfröknar - blev ingen succé när den visades på TV3.

För ett år sedan köpte badräktsdesignern och företagaren Panos Papadopoulos varumärket. Efter åtskilliga målgruppsundersökningar och fokusgrupper lanserar han nu det nya konceptet.

- Jag har suttit med i juryn vid många tillfällen och har många gånger tyckt att tävlingen varit lite pinsam. Den kändes omodern och jag ville göra något helt annat, säger han.

Det traditionella upplägget med en renodlad skönhetstävling slopas. I stället ska tillställningen arrangeras som en jobbrekrytering. Bland annat ska arbetet som Fröken Sverige utannonseras på arbetsförmedlingen.

- Det ska vara en helt vanlig anställning, men ett av de tuffaste jobben i Sverige. Hon ska vara en bra förebild, smart stark, verbal, språkbegåvad, ha sunda värderingar.

Och vara snygg? - Har man bara skönhet kommer man inte vidare i det första skedet. Men skönhet är ingen nackdel. Har man det yttre också är det ett plus.

- Den gamla Fröken Sverige är död. Den moderna svenska kvinnan ska inte känna sig blond och dum.

På hemsidan kan alla kvinnor som vill registrera sig. Där finns olika så kallade skattningsformulär som avgör om man går vidare. Tjejerna sätts där in i olika scenarier som man kan möta i rollen som Fröken Sverige. Men det krävs inga bilder eller beskrivningar av utseende.

- Det blir en enorm rekryteringskampanj. Jag har kopplat in rekryteringsproffs för att kunna hitta den bästa representanten för Sverige. Miss Universe ses av en miljard. Det här är viktig marknadsföring för landet, säger Panos Papadopoulos.

Hela kampanjen kommer att ske via webben, med webb-tv och omröstningar.

- Vårt mål är att skapa ett av de största communities för unga kvinnor som finns i Sverige.

Inga avtal är träffade med produktionsbolag eller tv-kanaler. På grund av tidsbrist kommer kanske inte Fröken Sverige att synas i rutan förrän nästa år.

Redan i slutet av februari eller i början av mars ska årets Fröken Sverige vara utsedd.