Se filmen här

- Vår uppgift är att bidra till stämningen inför derbyt mellan IFK Göteborg och Gais den 25 september, liksom locka publik till matchen, säger Joakim Brinkenberg på ANR.
- Hade detta varit för en vanlig uppdragsgivare hade det varit långt över gränsen att filma någon under falsk flagg, men nu blir det ett garv. Jag tror de kommer tycka att de blivit blåsta och kommer vilja ge igen. Det finns också en skillnad mellan Göteborgslagen och Stockholmslagen att här är det mer vänskapligt, säger han.

I Nikes Joga Bonito-kampanj finns en mängd filmer med fotbollsstjärnor som gör fantastiska tricks, bland annat en där Zlatan bollar med ett tuggummi. Eric Cantona är talesmannen för rent och vackert spel, som kampanjen handlar om. I IFK Göteborgs kampanj är talesmannen Glenn Strömberg, som slog igenom i klubben på 80-talet. I filmerna säger Glenn att han är orolig för han har sett Gais träna under sommaren.
- För att lyckas med inspelningen bokade vi tid och fick närvara på en
GAIS-träning. Vi sade att vi skulle spela in sköna fotbollsscener för en derbyfilm och fick massor av bra tricks men valde sedan självklart bara misstag. Resultatet blir skojigt med blåvita ögon, säger Joakim Brinkenberg.

- Gais är som Hammarby, det är svårt att egentligen klaga på dem. Örgryte kan man hugga på deras rikare bakgrund, men för Gais finns inget sådant. Därför landade vi i att säga att de är kassa helt enkelt, skrattar Jocke Brinkenberg.
- Är man det minsta fotbollsintresserad blir det mycket garv och undran hur man klarade av att göra filmerna, fortsätter han.
Imorgon måndag går ett mailutskick iväg till medlemmarna i Blåvitts supporterklubb Änglarna.
- Vi räknar att de skickas vidare ganska snabbt till gaisare, säger Brinkenberg.

I första delen av kampanjen finns tre filmer - på torsdag läggs ytterligare två ut. Samtidigt startar en printkampanj med utomhus och dagspress.
För att inget om kampanjen skulle läcka till motståndarlaget i förväg har kampanjen även hållits hemlig internt på byrån.
- Vi har hållit det extremt tajt inom arbetsgruppen för att undvika läckor, säger Brinkenberg.

Arbetsgruppen på ANR är projektledare Joakim Brinkenberg, ad Andreas Larsson, copy Nicklas Hallgren, produktionsledare Therese Edvardsson och original Emilie Larsson. Produktionsbolag är Silverbullet Film.
Ansvariga köpare är Hans Lundgren och Affe Akbari IFK Göteborg
Se filmerna på www.gaisbonito.com