Håkan Engler, Ted Persson, Niclas Fröberg och Jesper Holst får alla fira midsommar i Cannes. Foto:Claes de Fair/Stefan Borgius/Björn Elgstrand

Reklamförbundet har under hösten arbetat hårt för att få så många juryplatser som möjligt reserverade för svenska reklamare. I sju av tio juryer kommer det att sitta en svensk. Nu har dessutom de av Reklamförbundet föreslagna namnen på jurymedlemmar godkänts av Cannes Lions.

Sverige har aldrig haft så här stor närvaro under Cannes Lions tidigare. I fjol slogs rekordet med sex delegater. År 2008 är antalet alltså rekordmånga sju stycken.
– Ju fler priser som Sverige vinner desto fler platser får vi. Detsamma gäller hur många tävlingsbidrag som kommer in och hur många delegater som åker ner. Visar Sverige att Cannes är viktigt då visar Cannes att Sverige är viktigt. Vi fick först sex platser men efter diskussioner fick vi en sjunde plats, säger Pia Grahn Brikell, vd för Reklamförbundet.

Men Sverige skickar inga kvinnor alls.
– Det är lite olyckligt, jag hade som vanligt flera kvinnliga kreatörer också på min nomineringslista. I år valde dock Cannes slutligen just dessa personer. Samtliga är seniora, välbelönade personer, alla jobbar som creative director på respektive byrå – så jag är stolt över ”landslaget” i år, säger Pia Grahn Brikell.

Fakta: Svenskarna som dömer i Cannes Lions

Direct: Johan van der Schoot, Garbergs.

Promo: Jesper Holst, Åkestam Holst.

Design: Anders Kornestedt, Happy Forsman & Bodenfors.

Titanium: Matias Palm-Jensen, Farfar

Film: Håkan Engler, Lowe Brindfors.

Medier: Niclas Fröberg, Tre Kronor Media.

Cyber: Ted Persson, Great Works.