Reklamfilmen filmades i LA av Flodellfilm.

– Det är vår största produktlansering under första kvartalet. Vi tror stenhårt på produkten och är stolta över att vi i Sverige fått göra kampanjen, säger Stefan Bergström, Nordic communication manager på Sony Ericsson.

Kampanjen kommer att synas i mellan 20 och 30 länder. Det gör den till svenska Saatchi & Saatchis mest spridda kampanj hittills. Redan i helgen smygstartade kampanjen med att budskap om kampanjsajten Jointhesong.com projicerades på väggen på Filmstaden i Stockholm.

Men den breda kampanjen har premiär nu på måndag, då mobilen börjar säljas. Med svenska mått mätt är det en mycket påkostad produktion.
– Vi filmade i LA under fem dagar och produktionsbudgeten är större än vanligt för svensk reklamfilm, men så ska den här filmen visas på över 20 marknader, säger Hans Sydow, vd på Saatchi & Saatchi, som också varit projektledare för kampanjen.

Stefan Bergström på Sony Ericsson. Foto: Lisa Åberg

I filmen sjunger olika personer delar av Depeche Modes låt ”Enjoy the Silence”. I slutet kommer originalversionen in och tittaren ska lockas in till kampanjsajten. Flodellfilms prisbelönta regissör Tomas Jonsgården ligger bakom filmen.
– Tomas är fantastisk att jobba med. Han har varit extremt viktig för att få fram den rätta känslan i filmen.

Till skillnad från mycket annan svensk reklam är inte Sony Ericssons film baserad på humor.
– Det är skönt att spela på andra emotionella strängar, säger Hans Sydow.

En viktig komponent i kampanjen är musiken. Valet föll på Depeche Modes ”Enjoy the silence”.
– Det finns en twist med själva titeln ”Enjoy the silence”. Sedan är det också en låt som många i målgruppen både känner till och har en relation till.

Förutom reklamfilmen står kampanjen på ytterligare två ben. Saatchi & Saatchi har tillsammans med Locomotiv tagit fram ett stort material att använda i butik. Kampanjsajten har utformats i samarbete med B-Reel. På Jointhesong.com kan användarna själva spela in sin egen version av ”Enjoy the silence”.
– Vi hade en grundidé och sedan har B-Reel finslipat alla detaljer och utvecklat en hel del finesser, säger Sydow.

Kolla in kampanjsajten

Om kampanjen lyckas kan en bi-effekt bli en plats i Guiness rekordbok. Målet är att skapa den sång som har flest deltagare.
– Jag tror att rekordet ligger på 275 000, så det blir inte lätt att slå. Men vi är officiellt med och tävlar, säger Stefan Bergström.

Att Sony Ericsson väljer Saatchi & Saatchi i Stockholm för en bred internationell kampanj har att göra med de jobb de gjort på den nordiska marknaden.
– Norden är en nyckelmarknad för Sony Ericsson och Saatchi & Saatchi har tidigare gjort framgångsrika kampanjer här.

Saatchi & Saatchi i Stockholm har sedan tidigare haft ansvaret för Sony Ericsson i Norden och Baltikum. Det står nu klart att byrån får förnyat förtroende för ytterligare en bredare kampanj.
– Ja. Vi jobbar med ytterligare en kampanj nu under våren. Det är alltid skoj när vi får jobba internationellt, säger Hans Sydow.

Arbetsgrupp Sony Ericsson W890 (i Norden)

Uppdragsgivare:
Stefan Bergström, Nordic communication manager
Ola Lilja-Molén, nordisk marknadsdirektör
Andrea Heinrich, kategoriansvarig CEEMEA

Reklambyrå Saatchi & Saatchi
Fredik Preisler och Mårten Hedbom: AD
Adam Kerj och Adam Reuterskiöld: copywriters
Ebba Jander och Hanna Helsing: produktionsledare
Jerker Fagerström: planner
Hans Sydow: projektledare
Anna Bergström: byråproducent

Mediebyrå: Mediaedge CIA
Webbyrå: B-Reel
BTL-byrå: Locomotiv
Pr-byrå: Jung
MMS-lösning: Plus FourSix

Produktionsbolag: Flodellfilm