Ebba von Sydow på Veckorevyn.com ökar sajtens trafik med 41 procent i februari. Foto: Andreas Elgstrand

– Förlagen har gjort dyra investeringar i publiceringssystem, nu börjar de investera i innehållet, för att få tag locka läsare och annonspengarna också, säger Olle Lidbom på Vassaeggen.se.

Det syns bara man tittar på antalet magasin som mäts av Kia Index. För ett år sedan mättes 30  magasintitlar, i år är den siffran mer än fördubblad.

I samarbete med Vassaeggen.se presenterar Resumé varje månad de 10 största magasinen på webben.

MAGASINTOPPEN FEBRUARI

1. Icakuriren 104 914 (+7%)
2. QX 100 112 (-2%)
3. PC för alla 94 977 (+17%)
4. Privata affärer 93 746 (-34%)
5. Veckans affärer 76 949 (+25%)
6. Affärsvärlden 75 991 (-4%)
7. Macworld 71665 (+27%)
8. Gamereactor 68293 (+8%)
9 Automotorsport 62530 (+34%)
10. Veckorevyn 61401 (+41%)


Webbtrafik på svenska magasinsajter ut under februari 2008, jämfört med snittrafiken under 2007.


Kommentar: "Fortsatt tillväxt för många av de svenska magasinen på webben. Veckorevyns tydliga tilltal lockar allt fler. En aktiv satsning och intressanta Mac-lanseringar driver på Macworld. Ut från listan åker Allt om Mat som haft stora trafiktapp under februari."

Olle Lidbom, Vassaeggen.se