CANNES. Goss kan i dag jubla över två silverlejon för sin kampanj för Göteborgs Räddningsmission. Även Saatchi & Saatchi tog hem ett silverlejon för sin likkistekampanj för Läkare utan gränser.

Goos kampanj "Åter till avsändaren" fick dubbla silverlejon.

Vinnare av Grand Prix blev Indien och byrån JWT India Mumbai. De vann för en kampanj för dagstidningen The Times of India som i samband med 60-årsjubileumet för Indiens självständighet gjorde en förstasida med budskapet ”Do!”.
 
– Ta ställning, och sitt inte bara och klaga. Det var motivationen bakom bidraget, säger indiern Nishad Ramachandran i juryn om vinnarbidraget.
 
Budskapet ledde till en hel folkrörelse i Indien och Bollywoodkändisar gjorde små reklamfilmer i kampanjens anda.
– När de hade sett bidraget ringde några i juryn och frågade mig hur vi skulle bedöma det då det var ett så stort jobb. Och det är verkligen ett underbart jobb. Den här kampanjen har rört en hel nation, säger Marcio Salem, ordförande för juryn i Direct om det vinnande bidraget.

Costa Rica var enligt honom också en utmanare om toppriset, men en stor majoritet i juryn röstade för det vinnande indiska bidraget.
 
I vinnarlistan är det en nation som saknas helt, förre storvinnaren USA. Under början av Cannesveckan har många varit förbryllade över det faktum att USA har skickat in så få bidrag i år. Nu står det klart att de blir utan lejon helt.
 
– Jag är precis som många förvånad över att det var så få amerikanska bidrag. Jag vet faktiskt inte hur det kommer sig. Vi har en stark tradition av direktreklam. Att det inte blev några vinnare reflekterar det faktum att det var så få inskickade bidrag, säger Janet Barker-Evans, amerikansk deltagare i Directjuryn.

Bästa nationer i Direct blev Australien och Storbritannien. Sverige blev femma i kategorin.