Resume.se mötte upp vinnarna på röda mattan utanför Palais des Festivals. Det var ett gäng lyckliga svenskar som kom ut som lejonvinnare.
 
– Vi hade ju hoppats då vi hade ett antal nomineringar, men det här är fantastiskt. Man vet aldrig hur det ska gå och om en internationell jury förstår kampanjen, säger Göran Åkestam.
 
Åkestam Holst vann för sin kampanj ”Hatch an egg” för Playground.
 
– Det är kul när en mindre kampanj kan belönas på det här sättet.
 
Vad har ni för förväntningar på resten av veckan?
– Vi har några bra bidrag i cyber som vi hoppas mycket på. Allt kan hända!

Michael Schulz, Gunnar Skarland, Ulrika Good och Johan Good. Foto: Linus Fremin

För fjärde året i rad åker Goss hem med ett Canneslejon. De senaste tre åren har man fått brons. Nu blev det två silver i Direct för kampanjen ”Åter till avsändaren” för Göteborgs Räddningsmission. Den vann tidigare i år även i Månadens dr.
 
– Jätteroligt att vinna, säger Gunnar Skarland.

– Smått overkligt. Det är fjärde gången på lika många år som vi åker hem med ett lejon, säger Johan Good.
– Det är helt fantastiskt, säger Ulrika Good.
– Otroligt stort, säger Michael Schulz.
 
Hade ni trott att ni skulle vinna?
– Lite förhoppningar hade vi eftersom det gick bra i Guldägget, men samtidigt så har de flesta tävlingar vi har varit med i inte riktigt uppskattat den. Så det var med blandade känslor vi gick igenom shortlisten, men jättekul att sedan se vårt namn och sedan dessutom vinna, säger Johan Good.
 
Hur känns det att vinna dubbelt upp för samma kampanj?
– Det var kul att vi inte bara vann i Charity, då många ser den som lite blaha. Det var kul att vinna två, säger Gunnar Skarland.
 
Vi fick reda på att den var uppe i diskussionerna om ett guldlejon, hur känns det?
– När man får höra känns det jävligt kul att den fajtades om guldet, samtidigt som det känns ”åh fan att den inte kunde ta sig ända upp”. Men vi kan ta det där guldet nästa år om inte annat, säger Johan Good.