Det var i början av året som byråerna Otto och Klirr gick samman under det nya namnet Klirr Proximity. Sammanslagningen innebar också att byrån klev upp en division och i år med framgång tävlar mot byråer som har en byråintäkt som överstiger 25 Mkr. Klirr Proximity är en av de nominerade.
Syftet med byråfusionen var också att bland annat skapa ett bredare erbjudande:
– Verksamheten vilar i dag på tre ben: action marketing, crm och webb. Trots att samtliga tre är en del av säljprocessen har kunder haft svårt att köpa den här typen av kommunikation integrerat. Det är relativt kompetenstunga områden som brukar drivas av specialiserade byråer, säger Anders Hasselstrand.
Strategin verkar ha fun­gerat. Bland de nya kunderna räknar Anders Hasselstrand upp Med mera-kortet från Coop, Semper, Canon, Frödinge, Miss Cheng och Estrella.
Han räknar med att året slutar med en intäkt på 40 Mkr, på 44 anställda. 
– Vi tror på en större efterfrågan nästa år, baserat på att allt fler företag vill bygga varumärke samtidigt som du säljer. Kunderna har ett större behov av affärsmässighet av den enkla anledningen att man vill nå resultat. Det är faktiskt inte mer komplicerat än så.
 

NOMINERADE SVERIGES BÄSTA BYRÅ - reklamallsvenskan

Fältman & Malmén
King Solutions KB
Klirr Proximity AB
Leon AB
McCann Malmö
Storåkers McCann
SWE Reklambyrå
Waters Widgren\TBWA
Volt AB
(Byråer med över 25 Mkr i intäkter)