Affischen för Gert Wingårdh-utsällningen på Arkitekturmuseum belönades med guld på Eurobest.

Den nya designkategorin blev en riktig succé för Sverige. Redan på shortlist tog de svenska byråerna hem 22 av de 90 platserna. Det blev dock inget Grand Pric till Sverige, men väl tre guld. Forsmans designbyrå Happy fick guld för designen av Gert Wingårdh-utställningen på Arktekturmuseum. Byrån fick också silver för ett uppdrag för Röhsska museet. Forsman & Bodenfors tog ett brons för Nationalencyklopedin. Garbergs belönades med Guld för Södra. Även King fick en guldmedalj för "Trust in lust" för RFSU.

Som väntat tog Sverige en rad priser i interactive. Farfar fick två guld och ett brons för Nokia. Byrån tog ytterligare två brons – ett för Björn Borg och ett för Erik Krikortz. Även DDB belönades med ett guld för en kampanj för Försvarsmakten. Även ACNE Digital belönades för samma kund, men med ett silver. Great Works tog ett silver för Absolut. Forsman & Bodenfors fick två brons för IKEA och Sveriges Radio. Lowe Brindfors fick ett brons för "Friskytten" på Folkoperan. Daddy gick hem med ett brons för Telia Sonera.

I mediekategorin hade Sverige 12 bidrag på shortlist. Saatchi & Saatchi gick hem med ett guld och ett silver – både för "Läkare utan gränser". Forsman & Bodenfors fick silver för AMF:s MMS-kampanj och Goss belönades med en bronsmedalj för en kampanj för hemlösa.

Utomhuskategorin blev en stor framgång för Ogilvy som belönades med guld för en rad bidrag gjorda för Svenska FN-förbundet. Storåkers McCann belönades med ett silver för kunden Uhu och DDB fick en bronspeng för McDonalds.

Även i Promo lyckades Sverige bra. Av de nio bidrag som tog sig till shortlist belönades åtta. Åkestam Holst fick två Guld  och ett brons – alla för samma kampanj för Playground. Byrån fick ytterligare ett brons för ett uppdrag utfört för Norrlands Guld. Family Business fick både silver och brons för jobb utförda för Absolut. Saatchi & Saatchi tog ett silver för en kampanj för Läkare utan gränser. ANR BBDO:s kampanj Gaisblomman fick ett brons.

I Direct hade Sverige 15 bidrag på shortlist. Här var Goss den stora vinnaren två guld för en kampanj för hemlösa. Saatchi & Saatchi belönades även i denna kategori för sin kampanj för "Läkare utan gränser", nu med ett silver. Åkestam Holst fick två brons för RFSU och Posten. ANR BBDO belönades med ett brons för "Fisk idag" och Garbergs tog ett brons för Södra.

Sveriges 14 bidrag på shortlist i filmkategorin resuterade i tre silver för Forsman & Bodenfors. Alla filmerna var gjorda för kunden Tele 2.


I print hade Sverige bara fyra bidrag på shortlist. Inget belönades. Inte heller i radio och integrated blev det några svenska priser.