Men om 2007 var de många nya kundernas år, så var 2008 ett år av fördjupat förtroende.
– Vi har kommit över den första fasen med flera av våra nya kunder. Vi har helt lärt känna varandra bättre. Med ökat förtroende vågar både byrå och kund ta lite högre kreativ höjd och testa gränser, säger Stig Lundstedt, vd för Goss.
Det har också gett utslag, inte minst i samband med tävlingar. Stig Lundstedt räknar bland annat upp guld i Eurobest och New York Festivals, ett par silverlejon och ett silverägg.
Guldet i NYF för bannern för Langley Travel är kanske det som har gett mest internationellt eko.
– Med större mod har vi också skapat bättre resultat för kunden. Det är viktigt att understryka, säger Stig Lundstedt.
Men allt har inte handlat om befintliga kunder. Nya har också tillkommit, som till exempel Stöten, Sälens fjäll­anläggning, och Kalles Kaviar.
– Kalles kom in vid årsskiftet och vi börjar se resultatet nu, säger Stig Lundstedt.
Goss är som byrå betraktad över­representerad bland kända varumärken inom svenska smörgåspålägg. Förutom Kalles Kaviar står Pastejköket, Lönneberga och Falbygden på kundlistan:
– Vi gjorde bland annat Pastejkökets träningsdagbok för Vårruset, säger Stig Lundstedt.
– Och får vi nu bara en kund bland brödtillverkaren skulle vi fixa hela mackan, säger han och skrattar.
Uppdragens natur har också ändrat inriktningen senaste året. Många kunder ser över sina varumärken. Stig Lundstedt ser det som ett led i att positionera sig inför tuffare tider.
– Många varumärkesprojekt kom in i våras, där har vi ännu inte sett resultatet. Och det är positivt att kunderna just nu tar sig tid och är mer benägna att sätta varumärket i fokus. Det uppskattar även vi.
Hur rustade är ni för en lågkonjunktur?
– Vi har gjort en riskbedömning och anser att vi ligger ganska bra till eftersom vi jobbar mycket med livsmedel som ligger nära säljsituationen. Dessutom är vi vana att jobba med små budgetar, och har heller ingen enskild kund som vi är våldsamt beroende av.
Gör ni några ändringar i strategi?
– Ja, det blir viktigt att se annorlunda på reklamuppdraget under lågkonjunktur. Förra året handlade till exempel bostadsmarknaden om köp. Nu handlar den bara om sälj. Då är det viktigt att skapa säljunderstöd hos många av uppdragsgivarna, både praktiskt och mentalt. Jag har själv mina rötter i försäljning och vet hur lätt lågkonjunkturen lägger sig som en mental filt över säljprocessen. Säljare behöver också harar, i form av dr-utskick och sälj­material som underlättar kontakter.

Reklamsuperettan

1. Goss (1)
2. Rymd Reklambyrå (ny)
3. WJOS (7)
4. John Doe Worldwide (4)
5. Pyramid Communication (5)
6. Blomquist Annonsbyrå (2)
7. Lennandia Advertising (6)
8. Jung von Matt(ny)
9. Start Communication (8)
10. Shout (ny)
Byråer med 10–24,9 Mkr i intäkter.
(Inom parentes visar fjolårets placering)