Sunit Mehrotra har en paranoid vinnarskalle. Säger han själv.
Efter att i flera minuter omväxlat öst beröm över både kunder och fantastiska medarbetare avbryter Kings vd sig själv med insikten om att det förmodligen mest låter som klyschor: även om han verkligen menar vad han säger.
– Äh, det är ju alltid människorna det handlar om i slutänden, det vet ju alla. Att få ihop laget, säger han.
Och det han mest av allt egentligen vill veta är om vinnarskallen ska få sin retning, sin kick.
Det var för övrigt samma vinnarskalle som han delar med sin ständige affärspartner, Kings kreative chef Frank Hollingworth, som under hösten försåg sina medarbetare med personliga coacher för att King skulle vinna byråernas stora löparutmaning, Nike Plus.
Då räckte det inte till. Det blev en andra plats. Men …
Jodå! Stilla dig. Ordningen är återställd.
Efter förra årets andraplats är King åter på tronen som Sveriges bästa byrå.
Allsvensk mästare: en titel värdig ett lag som alltid verkar ligga i topp när den kreativa tabellen över Sveriges reklambransch ska ställas samman.
– Vi gör medvetet inte så mycket väsen av oss och kastar oss heller inte i pitcher bara för att vinna uppdrag. Vi lägger i första hand vår kraft på våra kunder, det vet också de kunder som vänder sig till oss, förklarar Sunit Mehrotra den stadiga topp­rankningen.
Han betonar vikten av att fortsätta att utveckla de ursprungliga idéerna, de som en gång var anledningen till kunden valde byrån,
– Vi jobbar jättemycket med det långsiktiga konceptet. Och det har också gjort oss väldigt bra på att bygga varumärken som samtidigt säljer, branding and selling, säger han.  
Kings mångåriga samarbete med Ica är kanske det mest tydliga exemp­let på den strategin. Det har i dagarna gått precis sju år sedan den första reklamsåpan med Ica-Stig visades.
Och med relativt konjunkturokänsliga kunder som Åhléns, Ica och SJ på kundlistan, kan man anta att även den lågkonjunktur som nu börjar koppla greppet om branschen inte kommer att drabba King lika hårt som andra byråer. 
– Vi klarade oss relativt bra och tillhörde de byråer som tog marknadsandelar under förra lågkonjunkturen, på samma sätt som flera av de stora byråerna.
– Men man ska ha klart för sig att ingen står opåverkad i den här nedgången. Många kunder ser över både medieval och budgetar i dessa dagar.
Bilden av King håller också på att ändras. Den traditionella byrån har snabbt orienterat sig alltmer mot digital kommunikation.
– Av byråns omsättning kommer ungefär femton procent från digital kommunikation. I dag arbetar alla våra kreatörer digitalt, vi har ingen uppdelning på byrån.

Reklamallsvenskan

1. King Solutions (2)
2. SWE Reklambyrå (5)
3. Klirr Proximity AB (ny)
4. Waters Widgren\TBWA (ny)
5. Leon AB(ny)
6. McCann Malmö (ny)
7. Volt AB ny)
8. Fältman & Malmén (1)
9. Storåkers McCann (ny)
Byråer med över 25 Mkr i intäkter.
(Inom parentes fjolårets placering)