Mattias Åkerberg

Någonting är ruttet i den svenska reklambranschen. Du behöver bara dra upp huvudet ur sandlådan för att se det klart. Vi verkar ha gjort det till en vana att slänga skit och spy galla över det våra konkurrentbyråer åstadkommer. Vi väljer att döma framför att berömma. Och våra ord i debatter, kommentarer och krönikor luktar avundsjuka och missunnsamhet. Med den där ovanan är vi – ja, inte du och inte jag såklart, men alla andra – med och gör den svenska reklambranschen till en hård och elak bransch. Varför gör vi det?
Och inte är det svårt att räkna ut vad det där gör med oss som jobbar i den branschen. Vi blir ängsliga, tveksamma och småfega. Eller slår bakut och blir tvärsäkra, hårdhudade och armbågsvassa. Oavsett vilket blir vi bara hälften så bra som vi skulle kunna vara. För hand upp den som växer i ett sådant kargt klimat.

Hur har det då blivit såhär? Kanske för att vi är en liten bransch; vi glufsar ofta efter samma kundstycken. Kanske eftersom att vi titt som tätt utsätter oss för kreativa kraftmätningar i jakt på lejon, glödlampor och ägg. Eller kanske för att bitterheten över ännu ouppnådda drömmar virvlar runt i oss (fortfarande inte i dig och inte i mig såklart, ånej). Men oavsett vilket är ingen av dessa anledningar ens i närheten av att vara rättfärdigande skäl.

Det skulle vara enkelt nu att åter sticka huvudet i sanden. Men tänk om i stället. Tänk om vi – ja, du och jag – skulle inse att vi trots allt är mer medståndare än motståndare. För när allting kommer omkring finns det få branscher med fler hårdjobbande, mer nyfikna och mer härligt barnsliga människor än i vår. Här finns kunskap, påhittighet och engagemang större än du kan omfamna. Vi saknar med andra ord inte förutsättningar för att bli en bättre bransch:

  • där vi klappar den som har gjort sinnesrubbande bra reklam på axeln i stället för att köra kniven i ryggen
  • där den där uppmuntran leder till minskad rädsla och ett större mod
  • där det där modet gör att fler vågar mer, och tar ansvar för att göra rätt-upp-i-nättaket-reklam
  • där det där ansvaret för berikande reklam ger oss ett ökat förtroende hos våra kunder och kunders under
  • där det ökade förtroendet lockar människor med nya tankar och ett sjuhelsikes driv att vilja jobba i reklambranschen
  • där vi stolta och tillsammans kan lyfta blicken och se till att mer och mer av svensk reklam håller hög klass internationellt.

Kanske skakar du bara ditt sandiga huvud under mutter nu: ”Yngling, yngling, drömma går ju.” Eller kanske hoppar du frenetiskt jämfota i medhållstakt. Jag hoppas på det senare. För jag är övertygad om att vi har alla förutsättningar att bli: Världens. Bästa. Bransch. Är du?

Av: Mattias Åkerberg
Copywriter på Valentin & Byhr och bloggare på ”Please copy me” www.pleasecopyme.blogg.se