Extern länk

Mediapilot, med affärsidén att göra informationsavdelningen till hjältar, skickade igår ut ett pressmeddelande med rubriken ”TED kommer till Sverige”. Det slog ner som en bomb i webbsverige, där TED:s föreläsningar räknas som de bästa och mest intressanta i branschen.

Bland talarna på TED:s internationella seminarier finns bland annat Bill Gates, serien Losts skapare J.J Abrams, Richard Branson och en rad framstående forskare och tänkare inom områdena teknik, underhållning och design.

Men när TED kommer till Sverige är inte talarlistan lika imponerande. Huvudtalare är Martin Wettergren, vd på Mediapilot, som ska prata om sociala medier.

Efter att pressmeddelandet blev känt drog debatten igång på just de sociala medier som Mediapilots vd skulle tala om. Där ifrågasattes direkt om föreläsningen verkligen var sanktionerad av TED.

”Det han (Martin Wettergren) ska presentera framstår som en illa maskerad säljpitch för deras verktyg som analyserar sociala medier”, skriver Joakim Jardenberg.

Martin Wettergren:
– Jag blev inbjuden att tala av Roland Williams. Vi ligger inte bakom föreläsningen.

Men det var ni som skickade ut pressmeddelandet?
– Ja och jag har gjort vissa korrigeringar i det, eftersom det fanns vissa saker som var oklara.

Nu står det istället att seminariet är baserat på TED, men i pressmeddelandet finns fortfarande en sidfot där TED:s verksamhet beskrivs och med en länk till organisationens hemsida.

Roland Williams som står bakom seminariet är från början från USA och har bland annat jobbat på Coca-Cola i Atlanta. Nu jobbar han som creative director inom pr och event.
– Jag har haft kontakt med TED och de har uppmuntrat mig att anordna seminariet. Det finns så många talangfulla människor i Sverige och jag gillar att samla dem, säger han.

Men Fredrik Härén tror inte att morgondagens seminarium är sanktionerat av TED.
– Vad jag förstår av mail från TED så är det så kallade "TED-seminarium" som sker i Sverige på torsdag inte alls auktoriserat av TED.com, skriver han i ett mejl till Resume.se.

Han skriver också att hans företag Intresting.com har fått licens att anordna så kallade TEDx-event.
– Vi har sedan ett par månader fört samtal med TED, och den 14:e januari fick vi Sveriges första, och världens 18:e, TEDx-licens med namnet TEDxStockholm.

Han räknar med att snart kunna presentera sina planer.
– Vi låter inte detta event ändra vår planering utan fortsätter arbeta enligt den plan vi har som innebär lansering och presentation av konceptet den 1a mars, och sedan två TEDx-event under våren följt av tre- fem till under hösten 2009.

Resume.se har sökt ansvariga på TED för en kommentar.