Sofia Strömberg. Foto: Andreas Elgstrand

Öven 700 bidrag skickades in till Future Lions från skolor världen över i år. Uppgiften var att utveckla en idé för ett globalt varumärke som inte hade varit möjligt för fem år sedan med målet att hitta nya vägar att målgruppen.

Erik Högfeldt, Rasmus Keger och Gustav Johansson vann med sin kampanj för Fortum Active, som redan tidigare vunnit guld i Clio Awards.
– Det känns som ett väldigt roligt sätt att avsluta tiden på Berghs på, säger Erik Högfeldt, copywriter, som fått sitt första jobb på Droga 5 i New York.
– Idén bygger på att Fortum startar ett gym där du genom att träna reducerar din elräkning. Vi når vår målgrupp genom att aktivera dem och samtidigt erbjuda en direkt nytta.

Rasmus Keger, Erik Högfeldt, Gustav Johansson på Berghs.

Dessutom utses Berghs till ”School of the year”. Den går till den skola som fått flest nominerade elever i tävlingen.
– Vi är extremt stolta över utmärkelsen. Vi kan inte få ett starkare bevis på att vi erbjuder en utbildning i framkant. De som främst ska vara stolta är alla våra fantastiska studenter men också alla lärare som bidragit till deras utveckling. Nu ska vi använda uppmärksamheten till att locka fler internationella studenter och skapa fler internationella samarbeten.” säger Sofia Strömberg rektor på Berghs.

Ifjol gick priset till Miami Ad School.