På kampanjsajten kan du lägga upp din egen bön.

Svenska Kyrkan har för första gången valt att inleda ett samarbete med F&B, med målet att få flera att delta i kyrkovalet 20 september.

Valdeltagandet brukar inte vara särskilt högt. Vid senaste kyrkovalet 2005 deltog 12 procent av de röstberättigade medlemmarna, vilket då ansågs vara relativt högt.
En bidragande orsak var att Sverigedemokraterna gjorde en satsning i kyrkovalet, vilket fick många att av dem som normalt inte röstar att engagera sig.
Kyrkan vill i höst särskilt närma sig nya väljargrupper, inte minst bland unga människor.
– I kyrkovalet är du är dessutom redan röstberättigad från 16 års ålder, understryker Leif Sorte, projektledare för F&B.

Flera i arbetsgruppen vittnar också att de under arbetets gång fått en både bredare och djupare bild av Svenska Kyrkan.
– Det som slagit mig är hur modernt kyrkan arbetar, som organisation är den verkligen delaktig i samhället på alla nivåer. Svenka Kyrkan är också en modig reklamköpare, säger Robert Lund, copywriter.

Men bred verksamhet innebär också vissa svårigheter när man ska sammanfatta Svenska Kyrkan som varumärke.
– Hur sammanfattar man egentligen en organisation med sju miljoner medlemmar, som sysslat med allt från körsång till internationellt bistånd, säger John Bergdahl, ad.

I sökandet efter den gemensamma nämnaren gick gruppen till den mest centrala handlingen i de flesta religioner: bönen. De bestämde att den skulle vara temat för hela kampanjen.
– Oavsett om vi är troende eller inte så hamnar de flesta av oss någon gång i situationer som vi inte själva kan påverka. Det kan vara stunder av både ångest och glädje. Vi kanske inte visar det, men många av oss sänder säkert en tanke, riktar en bön eller ett tack till någon, säger John Bergdahl, ad.

Leif Sorte lyfter också fram fler exempel på olika ritualer i vardagslivet som har samma funktion som bönen, utan att vi egentligen tänker på det.
– Ta bara alla idrottsmän och idrottskvinnor som på ett eller annat sätt visar att de sätter ett hopp till en högre makt. En fotbollsläktare är full av människor som hoppas på att högre makter ska hjälpa deras lag till seger.

Arbetsgruppen hittade nyckeln till kampanjen i de bönelådor som står utplacerade i många kyrkor.
– Vem som helst kan själva skriva små egna bönelappar och lägga i lådan, som församlingen sedan förenas i bön om.

Samma idé överfördes till en undersajt till Svenska Kyrkan där vem som helst kan skriva in sin bön på sajten.
– Du kan sedan klicka fram din egen församling och skicka bönen till den. Och gör du inget aktivt val skickas den till automatiskt till den närmaste församling, säger Deji Odulate, webbproducent.

John Bergdahl ser också andra fördelar med bönelåda på nätet.
– För de flesta människor är bönen något mycket privat. På det här sättet tar vi bokstavligen bort en tröskel för den som tidigare inte vågat närma sig kyrkan med sina böner.

Sajten innehåller flera exempel på både sök- och sorteringsfunktioner.
– Det går till exempel att styra RSS-flödena. Om du till exempel ber om framgång för ditt lag i Allsvenskan kan du få uppdateringar när andra böner med samma önskan kommer in, förklarar Robert Lund.

Johan Renck har regisserat den film som ska lyfta fram tjänsten. Den visar personer som befinner sig i olika situationer av utsatthet, glädje och ensamhet.
Det är samma typ av identifikation som F&B tidigare gett uttryck för i bland annat IQ-filmerna.

F&B har medvetet valt att utelämna alla politiska budskap om kyrkovalet i kampanjen.
– Vi tror att det bästa sättet att få människor att rösta är att genom att påminna om vad kyrkan står för. Men vi har också skapat kommunikationsverktyg som församlingarna kan använda lokalt, för det är trots allt där som valet avgörs, säger John Bergdahl.


Arbetsgrupp: Svenska Kyrkan

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Svenska kyrkan
Titel: Bönekampanj/Kyrkoval 2009
URL: www.svenskakyrkan.se/be
Längd: 60 sek bio, 45 sek TV, 4x 15 sek TV, 8x 15 sek radio
Projektledare: Leif Sorte
Produktionsledare: Sanna Kander
Art Director: John Bergdahl
Copywriter: Anna Qvennerstedt, Robert Lund
Formgivare: Nina Andersson, Anton Robsarve
Byråproducent: Charlotte Most
Web Producent: Deji Odulate
Design/Form kyrkoval: Happy F&B
Produktionsbolag: RAF Film AB
Postproduktion: Syndicate/ STOPP
Mediebyrå: Starcom
Regissör: Johan Renck
Producent: Eva Tempelman, Karl Wessblad
Klippare: Johan Söderberg
Fotograf: Crille Forsberg
Musik: Krister Linder /Music Super Circus
Ljud: Redpipe
Webproduktion: Rebenga
Radio: Flickorna Larsson