22 oktober släpps operativsystemet Windows 7. Det ersätter Windows Vista som har varit en katastrof för Windows. Därför är lanseringen om en månad oerhört viktig för Microsoft.
En del i kampanjen är att Microsoft uppmanar folk att arrangera lanseringsfester, houseparties, där man kan samlas runt en dator för att testa de nya finesserna. Entusiasterna har fått tävla om att bli officiella Widows 7-värdar och vinna partypacks. Upplägget är organiserat av specialistbyrån Houseparty.

Så långt är det redan många som anser att kampanjen är larvig. Men det är värre än så. De som inte haft turen att bli officiella Windows 7-värdar har möjlighet att se ett videoklipp där de introduceras hur ett lyckat Windows 7 House Party arrangeras.

Det är sex minuter och fjorton sekunder absurd instruktionsfilm som inte ens Killinggänget skulle kunna fantisera ihop. Scenen är ett kök dekorerat med färgglada ballonger där fyra personer samlas runt en dator för att diskutera hur man bäst arrangerar ett housparty. De är av olika kön, åldrar och etnisk grupp (oklart hur Microsoft i Polen hanterar rasfrågan).

Konversationen är på en nivå som ingen hör den här sidan 1950-talets skolfilmer.
”Microsoft har ett track record med tondöv reklam men den här videon når en ny lägsta nivå”, skriver teknikbloggen Valleywag.

Washington Posts teknikkolumnist Rob Pegoraro är så generad över videons innehåll att han inte ens kan beskriva det för läsarna.
”Två minuter in i videon kan jag bara hålla mitt huvud i händerna och säga 'Nej, nej, nej, det här kan inte vara sant!' för att sedan fnittra hjälplöst åt hur högt de här sex minuterna och fjorton sekunderna kommer rankas på Unintentional Comedy Scale.”

Ian Douglas, chef för nya medier på Daily Telegraph, är mest förundrad.
”Jag börjar tro att ingen som håller på med reklam på Microsoft någonsin har lämnat kontoret och pratat med verkliga människor.”

Michael Gartenberg, affärskoluminist på Computer World, är dock road. Mycket road.
"I haven't laughed this hard in a long time ... OH MY GOD", skriver han på Twitter.