Kim Kardashian, poppis på Twitter.

Kim Kardashian är en av många b-kändisar i Hollywood som nu gör stora pengar på sociala medier. 29-åriga Kardashian har tidigare gjort sig känd genom en av många dokusåpor, hemmagjord porrfilm och för att ha 2,7 miljoner som följer vad hon skriver på Twitter.

På grund av alla sina ”followers” är hon nu högst betald ”publisher” på kommunikationsbyrån Ad.ly som marknadsför sina tjänster med ”Connecting top tier twitterers with top tier brands”.

I sitt stall har byrån nästan 20 000 twittrare med varierande bakgrund och antal followers. Förutom Kardashian finns kändisar som Stephen Colbert och Brooke Burke. Men alla är välkomna att anmäla sig som publisher på byrån. Idén är att Ad.ly:s kunder, bland annat Microsoft Nestlé och Sony, på så sätt når sina kunder mer effektivt och exakt.

Men det kostar. Kim Kardashian som har flest antal läsare på Ad.ly tar 10 000 dollar, knappt 72 000 kronor, för ett positivt tweet om ett varumärke.

Derek Rey, grundare av Ad.ly, säger till PR Newswer att kändistwittrarna är begränsade till ett betalt tweet per dag.

– Vi vill inte förorena med tweets, säger han.

Det Kardashian skriver mest om på sin Twittersida är sallader från hamburgerkedjan Carl's Jr. Det är ingen kund till Ad.ly utan här har Kardashian skrivet ett eget avtal för att bli företagets taleskvinna . Och i avtalet ingår uppenbarligen flitigt skrivande på Twitter.