Crédit Agricole hänger på trenden bland banker som efter finanskrisen vill profilera sig mer etiskt.

Den nu pågående kampanjen, gjord av franska byrån Aubert Storch Associés Partenaires, är den franska bankens första globala kampanj.

Den brittiska filmstjärnan Sean Connery är kampanjens profil och han förklarar “Back to common sense. It’s time for green banking.”

Nu säger miljöorganisationen Friends of the Earth till Times Online att kampanjen är det värsta exemplet av greenwashing man någonsin sett.

Banken är en av de tyngsta investerarna i oljeborrning i utvecklingsländer. Bland annat har man get lån till schweiziska oljegiganten Trafigura som förra året blev påkommen med att dumpa giftigt avfall utanför Elfenbenskusten.

Och det är först de senaste åren som Crédit Agricole börjat investera i nya oljekällor. Och samtidigt profilerar man sig som en grön bank.

Nu ska Friends of the Earth och France Nature Environnement sammanställa en rapport om bankens oljeinvesteringar och överlämna den till franska reklamtillsynsmyndigheten ARPP.