Carlos Rojas.

- Föräldraledigheten är en nyckelfråga för att uppnå ett samhälle där kvinnor och män har samma frihet. Ett mer jämställt uttag av föräldradagarna leder till mer jämställdhet i yrkeslivet och mer jämställdhet i hemmet. Den här kampanjen kommer förändra Sverige till det bättre, säger Carlos Rojas.

Sloganen kommer vara ”Klart jag ska vara hemma!”. På kampanjsajten kommer bland andra fotografen Bingo Rimér stoltsera med en gravidmage. Twitter och Facebook kommer också att användas för att komma ut med budskapet.

Hur kampanjen lyckas kommer att mätas genom att blivande pappor på webbsidan får ange hur länge de tänker vara hemma. Varje pappa som är hemma mer än fyra månader förkortar prognosen. För att förkorta prognosen till 40 år behövs att runt 30.000 blivande pappor skriver under på att de ska vara hemma minst fyra månader.

Vad har du för hälsning till jämställdhetsministern?
– Hon borde vara intresserad av att ta del av vår research och kampanj. Bjuder hon in oss kommer vi självklart att tacka ja. Men det är egentligen ingen politisk fråga utan jag tror att näringslivet och folket kan lösa det här själva. Det handlar om att bryta normerna i samhället, säger Rojas.

Kampanjen lanseras den 8 mars, på internationella kvinnodagen.