Nicke Bergström. Foto: Andreas Elgstrand.

Andy Awards är Advertising Club i New Yorks tävling för kreativ reklam. Tävlingen avgjordes igår och bland pristagarna i webbkategorien finns Farfar och Nokia med The Worlds biggest signpost.

– Det känns som en underbar ironi. Det är stort, säger Nicke Bergström, en av Farfars grundare som i höstas lämnade byrån för att börja på Mother New York, om priset på Andy.

Han fick veta nyheten genom resume.se igår och blev klart överraskad.
– Jag har varit borta både mental och fysiskt. Det här hade jag inte trott när jag lämnade, säger han och beskriver det som den stora snackisen i New Yorks byråvärld.
– Hur kan man vara så korkad att man lägger ner något som är så bra? Det är det alla frågar sig här nu.

Nicke Bergström är givetvis inte glad, men om byrån nu skulle läggas ner var det bra att det skedde på det sätt det gjorde, tycker han.
– Om det var på väg att bli en halvmesyr tror jag ingen hade velat vara kvar. Vi gjorde jobb i toppklass tio år. Det är skönt att det inte blev några mellanår på långvården.

Nicke Bergström sitter i Clio-juryn i år och tror absolut att vi kommer att se fler priser Farfar i kreativa tävlingar under året.
– Vår ambition när vi startade var att bli som Paradiset när de var som bäst, fast digitalt. Och det lyckades vi med, säger han.

Andra svenska Andyvinnare i är DDB Stockholm med ”Rolighetsteorin” för Volkswagen, F&B med ”Facebook Showroom” för Ikea.