Det var igår som beskedet kom- alla Folkpools annonser i tidningen Stopover, samt den nyproducerade reklamfilmen, signerad Falck & Co som skulle ha gått på ombordfilmerna på charterbolaget Novair som Apollo använder stoppas.

– Jag är verkligen nyfiken på anledningen, tydligen ska det ha kommit ett koncernbeslut, och en säljare från deras meddelade oss att vi inte längre fick medverka i deras kanaler längre. Det känns tråkigt och jag skulle verkligen vilja veta orsaken. Enda sättet jag nu kan tolka det som är att de ser oss som ett hot, säger Magnus Holgersson.

Pool och spatillverkaren Folkpool har i drygt ett år gått med annonser i ombordtidningen Stopover, och bokningen med  nya annonser var gjord sedan länge. Kampanjkonceptet ”Borta bra, men hemma bäst” togs fram av reklambyrån Falk & Co för mer än fyra år sedan. Senaste tiden har man gått tung i såväl tv som print med reklam riktad mot flygbolagen, och där man lyfter fram poolen som ett alternativ till utlandssemestern.

Susan Engman är affärsutvecklare på Novair:

– Det stämmer att vi har tagit tillbaks deras annonser och reklamfilm. Vi ser ständigt över vilken typ av reklam vi tar in, och vi har valt att inte använda oss av Folkpools, utan istället reklam som är inspirerande för våra resenärer som ska utomland.

Är det Folkpool som företag ni ratar, eller är det kampanjkonceptet?

– Folkpool som företag tycker jag är ett kul företag, och även kampanjerna, men som sagt så vill vi ha ett annat fokus på våra annonser.

Den stoppade filmen går på TV nu och annonskampanjen rullar vidare i magasin och dagpress.

Fakta

Arbetsgruppen på Falck & Co är: Projektledare Christian Falck, CD Mats Holland, AD Daniel Philipson, Copy Svante Heiding och produktionsledare Stefan Holmer.