F&B vinner 100-wattaren för SVT:s Dear Steve Jobs-kampanj både i Smart-kategorin och i Konsumentkategorien. Dessutom en 75-wattare för Unicefs julkampanj. Och som kronan på verket: priset för långsiktig varumärkesvård för Apoteket.

Byråns vd, Erik Sollenberg, är förstummad av kvällens framgångar. Byrån skopade hem totalt 375 watt, inklusive det prestigefyllda priset för långsiktig varumärkesvård.
– Har detta någonsin hänt förut? Det här hade jag aldrig kunnat drömma om. Jag är så lycklig, säger han till Resumé efter prisutdelningen på torsdagkvällen.

Särskilt gläds han för bedriften att vinna 100 wattaren med samma kampanj både i Smart-kategorien för kampanjer under miljonern, och i den stora konsumentklassen där de konkurrerar med månmiljonsatsningar.

– Jag är superstolt över den. Den är just väldigt smart, säger han.

Tvåa i wattligan kommer Lowe Brindfors med 225 watt, men fördelat på fem priser. Två 75-wattare och tre 50-wattare.

Hittills relativt anonyma B2B-byrån Gyro HSR, som med Björn Rietz som kreativ ledare vill förflytta sig in i konsumentledet, kan också fira framgångar med en 100-wattare och en 75-wattare för sin Bordell Almedalen. Totalt 175 watt.

På delad tredjeplats med Gyro kommer Åkestam Holst, med två 50-wattare och en 75-wattare, och Le Bureau också med två 50- och en 75-wattare.

Garbergs skramlar ihop 150 watt, via en 100-wattare för Telenors ”Jag jobbar härifrån idag” och Netonnets Billekar.

Spinn Action marketing får 100 watt för Samsungs Fint att peka. King får 75 watt för Icas Praktikanten och Draftfcb lika många för Radiotjänsts Hjälten.
Åtta byråer – DDB, Zenith Media, Ehrenstråhle BBDO, CP+B Europé, SWE, Ogilvy
Hilanders, United Minds – belönades med varsin 50-wattare.