I Radiotjänst nya kampanj av Draftfcb kan vem som helst spela in en musikvideo med sig själv som en superstar. En superstar som är med och finansierar Public Service-bolagen via tv-avgiften. Kampanjen gick upp i förrgår och redan i går hade över 10 000 personer gjort en film av sig själva skriver Radiotjänst i ett pressmeddelande.

Alldeles särskilt stolta är de över medieprofilen Bingo Rimérs film som de bifogar i pressmeddelandet.

Men varken Bingo Rimér eller hans sambo Katrin Zytomierska betalar någon tv-avgift.
– Jag är så fascinerad av den här fullständigt unika tekniken och möjligheten. Det är väldigt imponerande, säger Binfo Rimér om varför han gjorde sin superstar-film.

Tycker du att du förtjänar den?
– Neeej, alltså… Inte nödvändigtvis, svarar han dröjande.

Varför betalar du inte tv-licens?
– Jag har ingen tv. Jag nyttjar inte SVT:s utbud. Alltså, vi tittar inte på tv. Vi har inte tid med det.

Har ni en tv i hemmet?
– Vi har ingen tv som är i bruk. Vi har inte tid, vi har barn. Och det är Katrin som bor i lägenheten. Jag har inget hem. Jag befinner mig i en hemlös situation, säger Bingo Rimér.

Men det är trots allt inte Bingo Rimérs eget beslut att skylta med sin stjärnstatus i Radiotjänsts namn.
Radiotjänsts marknadschef Per Leander gick på andra kriterier när han valde sin egen stjärnvideo:
– Han är en av dem som genererat mest trafik till oss via sin blogg. Sedan är den ruggigt bra och ambitiöst gjord, säger han.

Men förtjänar han den här stjärnstatusen? Han betalar inte tv-avgift.
– Det har jag inte kollat upp.

Det har jag. Ingen i hans hushåll betalar tv-avgift.
– Jamen då har vi träffat rakt i målgruppen. Det är de som inte gör det vi vill nå. Då blev det ju Bingo på riktigt!

Varför kollade ni inte detta?
– Vi vill ge alla en chans att bli en stjärna. Hade han varit med i en av våra körfilmer i Tack-konceptet hade vi garanterat kollat honom, säger Per Leander.

– Det viktigaste med den här kampanjen är att få folk att förstå tanken med att public service och att interagera med oss. Hade vi satt upp en grind i att man skulle anmäla sitt tv-innehav först och få göra filmen efter det hade vi nog aldrig lyckats nå dem.

Ni hoppas att betalningsviljan rinner till när de fått göra en egen musikvideo?
– Ja, om man sett detta så är man ett trappsteg på väg till att betala. Det såg vi i alla fall med Hjältefilmen. Den gav 60 miljoner på årsbasis i inskickade tv-avgiftsanmälningar, säger Per Leander.