Pool tar emot pris av Viggo Cavling. Foto: Björn Elgstrand.

Åtskilliga pallplatsplaceringar bäddade för totalsegern i Månadens webb och produktionsbolagstoppen för kommunikationsbyrån Pool. Men det var jämnt i toppen där både Kokokaka och Naked communications placerade sig i topp. 

Cancerfonden och Gröna Lund blev några av kunderna som gjorde att Pool tog hem segern i Månadens webb, bland reklambyråerna – och produktionsbolagen.

– Oerhört roligt, och extra kul att vinna i webb- klassen, den som jag värderar allra högst, säger Arvid Axland, kommunikationsstrateg på Pool.

Vad tror du är förklaringen till framgångarna?

– Webben är centralt i den kommunikation som vi jobbar med, och jag tror det handlar om att skapa kommunikation som folk samlas kring, och som de kan sprida vidare. Så även om vi inte alltid utgår ifrån webben är den en central del i det vi gör.

Ni har testat flera nya delar i era kampanjer, såsom exempelvis bannergeneratorn, hur får ni kunderna att våga ta steget att testa något nytt?
– Oftast är det mer riskfyllt att gå i gamla fotspår, och kunder tröttnar också om man inte ibland överraskar. Så det handlar om att ha sina konsumenters attention. Och i långa loppet är det större risk att inte tänka nytt, även om det givetvis krävs mod att göra något som inte gjorts tidigare.

Experiment ger framgång. Är den slutsatsen korrekt?

– Absolut, så tror jag att det är.  

Vad är du mest stolt över som ni producerat under året?

– Svår fråga, men Bannergeneratorn håller jag högt. Den utgår ifrån ett problem, med insikten att folk vill sprida ett gott budskap. I det här fallet löste vi både ett problem för konsumenten och hittade en ny kanal för uppdragsgivaren. Den sortens innovationer är rolig att vara med och skapa.

Ni placerar er i topp i både webbyrå toppen och produktionsbolagstoppen, vad definierar ni er själva som?

– En kommunikationsbyrå, som är kanaloberoende. Men sedan så producerar vi mycket själva, vilket är en framgångsfaktor. Det är mycket svårt att ta fram en webbidé på papper som ska hålla både kommunikativt och tekniskt.