Jonas Larsson, SVT foto: Mattias Sjöstrand

Det är inte bara Måns Zelmerlöv som är en nyhet  för "Allsången". Twittrarna har lyckats nästla sig in på bästa sändningstid i SVT under tisdagskvällarna. Med "Guldsoffan" kan tittarna på Twitter få en vip-plats på Skansen.

– Det här var ett sätt att nå ut till en ny publik. Många twittrare tillhör inte genomsnittstittaren för "Allsång på Skansen". De har börjat titta på programmet i samband med att deras vänner deltar i "Guldsoffan", säger Jonas Larsson strateg för digitala medier på SVT. 

Enligt Jonas Larsson var SVT relativt snabba på att anamma twittrandet. Konceptet fick ett genomslag under vinter-OS i Vancouver förra året.

– Jag tycker att vi ligger i framkant. Det här är ett bra sätt att få en dialog med publiken och följa upp vad i programmet det snackas om. Guldsoffan och vår publik ger oss feedback som hjälper oss att göra bättre tv, säger Jonas Larsson.

Han fortsätter:

– Tv-soffan blir större när publiken twittrar och delar upplevelser med andra samtidigt som de tittar på tv.  Vi ville på något sätt fånga upp det engagemanget genom att låta twittrarna vara i centrum och bli en del av programmet

Totalt kommer 32 twittrare att få sitta i Guldsoffan, fyra nya varje program. Jonas Larsson poängterar att twittrarna är en integrerad del av hela programmet och att konceptet bara kan användas i live-sammanhang.

– Förutsättningen är att det handlar om en live-sändning när publiken rapporterar kring ett visst program. Sen måste man ju inse att de flesta av våra tittare inte använder twitter.