Skandalannonserna från brasilianska Moma Propaganda blev en snackis under och efter Cannes Lions. Kampanjen anklagades för att porträttera en pedofil och Kia Motors hävdade att kampanjen var en bluff. Efter diskussioner mellan Cannes Lions och Moma Propaganda tar Cannes-ledningen tillbaka både silvret i presskategorien samt bronset i utomhuskategorien tilldelade för Kia-kampanjen.

Philip Thomas, direktör för festivalen,   kommenterade händelsen: ”Reglerna säger tydligt att om så ombeds måste kontoren kunna visa att kampanjerna genomfördes på uppdrag av kund. Moma Propaganda har inte kunnat visa det och priserna har därför tagits tillbaka.” 

”Enligt våra regler och villkor reserverar vi oss rätten att driva vidare ärenden mot upphovsmän som enligt våra kriterier inte kan visa att deras bidrag är äkta. I detta fall har vi valt att stänga av upphovsmännen under ett år. På grund av detta kommer bidrag från dessa personer inte att accepteras till Cannes-festivalen 2012”, säger Philip Thomas i ett pressmeddelande.

Kia Motors har påpekat att de aldrig samarbetat med Moma Propaganda och är upprörda över "bluffen".

Mama Propaganda är avstängda från Cannes Lions 2012.