Adam Tenstas marknadsföring vinner PR-guld i Cannes
Adam Tenstas marknadsföring vinner PR-guld i Cannes
Grand Prix i kategorin gick till JWT San Juan i Puerto Rico med kampanjen "The Most Popular Song".

Svenske Adam Tenstas facebook-app "One Copy Song" har skapats av svenske Rasmus Wängelin, Rasmus Keger och norrmannen Morten Halvorsen på RG/A New York

- Den imponerade stort på juryn i och med att kampanjen vänder upp och ner på sociala medier. De är ju typiskt sett tillgängliga för alla. Här handlade om motsatsen, att göra något avgränsat och exklusivt, säger Caroline Jungsand cd på Prime och den svenske representaten i Cannes Lions pr-jury.

Prime vann sina silverlejon för Abba Seafood och Comfort, en VVS-företag, samt ytterligare ett bronslejon för Telia. I sin roll som representant för Prime är Caroline Jungsand särskilt stolt över kampanjen för Comfort.

- Alla ser nog inte rörmokare som direkt världsomvälvande när de först tänker på dem. Men de renar vatten vilket innebär en mycket stor samhällsnytta. Jag tror att just PR-kategorin mår bra av att vi som skapar PR har ett starkt samhällsintresse, säger Caroline Jungsand

Totalt får Sverige två+sju pris i en pr-kategori där PR-byråer i princip lyser med sin närvaro bland de mest prestigefyllda titlarna. Faktum är att Prime är en av få pr-byråer som vinner överhuvudtaget och istället är det stora reklambyråer som dominerar. Många i juryn hyllade Prime som en "integrated content agency" vars modell borde tas över av fler PR-byråer om de vill vara relevanta i Cannes Lions. Caroline Jungsand framhåller att det handlar mycket om presentationsteknik:

- Många av de reklambyråer som tävlar är otroligt bra på att göra casefilmer och lägga fram innehållet. När man under en mycket kort period tittar på så mycket material som vi gör under den här tävlingen krävs det att det sticker ut för att få uppmärksamhet.

En annan på förhand mycket uppmärksammad svensk vinnare av Volontaire med "Curators of Sweden" som fick silver. Vilket defintivt inte skall ses som "bara silver".

- Man ska defintivt värdesätta ett silverlejon högt. Det är 1150 bidrag i den här kategorin som bedöms under totalt fem dagar och att kunna urskilja sig så pass att man hamnar på silver och bronsplats är mycket imponerande. Att ens hamna på shortlist är en enorm bedrift, säger Caroline Jungsand.

De svenska vinnare i Cannes Lions PR-kategori är:

Guldlejon

"One Copy Song"
Adam Tensta
R/GA New York
(2 st guldlejon)

Silverlejon

"Mis Matsch"
Göteborgsoperan
Forsman & Bodenfors

"Plumbers without borders"
Comfort
Prime

"Curators of Sweden"
Svenska Institutet /Visit Sweden
Volontaire

"Kid´s Kitchen"
Abba Seafood
Prime
(2 st silverlejon)

Bronslejon

"Ariel Fashion Shoot"
Procter & Gamble
MSL Nordic

"No news is big news"
Telia
Prime