Mats Svegfors. Foto: Stina Gullander/SR

SR:s vd Mats Svegfors har börjat med att rensa rejält i ledningen. När han blickar framåt så säger han att SR kommer att fortsätta satsa på digitala medier. Både på digitaliseringen av den vanliga radion och på den egna sjaten, SR.se. Om nätsatsningen säger han.
– Det är en stor fråga. Den har vi kommit en bra bit i, men det finns mycket kvar att göra. Exakt vad får vi se framöver, men vi har väldiga möjligheter, enorm potential, säger han till Svenska Dagbladets Näringsliv.

Flera svenska mediechefer talar sig varm för sociala medier. Kvällstidningarnas chefredaktörer bloggar och mikrobloggar. VLT:s tidningschef Elisabeth Bäck har fått stor uppmärksamhet för sin blogg.

Men Mats Svegfors ger inte mycket för bloggar och medborgarjournalistik.
– Det är nästan omöjligt att hitta kvalitet på svenska bloggar, det mesta är en form av insändare. Det mesta är smörja, det är inte värt tiden för det är bara okvalificerat tyckande och bara en annan publiceringsform för insändare, säger han i Näringslivs intervju.