David Cameron utan och med Photoshop.

Torys omdiskuterade reklam.

Parallellerna är uppenbara: i valet 1991 fick Socialdemokraterna hård kritik för att Mona Sahlin skulle ha varit allt för stylad på valaffischerna. Affisch-Mona såg inte alls ut som verkligenheten Mona, sade kritikerna.

Samma sak händer nu toryledaren David Cameron. Partiet inledde det nya året med en kampanj på utomhustavlor där partiledaren lovar skära ned det brittiska budgetunderskottet men att det inte ska gå ut över den nationella sjukvården.

Men affisch-Cameron är kraftigt tillrättalagd, reklambyrån har med Photoshop eller airbrush gjort rejäla förbättringar och föryngringar i hans utseende.
Pressad om saken i BBC Radio 4 svarade David Cameron:
– Det är inte jag som gör fotografierna eller affischerna. Men det jag står bakom är löftet på affischen att vi ska minska underskottet utan att det går ut över sjukvården.
 

Labours parodi på Torys reklam

Bara den senaste kampanjen går loss på motsvarande fem miljoner kronor. Och konservativa partiet har ett klart övertag i krigskassorna. Enligt brittiska Times kan de spendera motsvarande nära 300 miljoner kronor i sin kampanj, mot regeringspartiet Labours 100 miljoner.

De konservativa anlitar Euro RSCG och Labour Saatchi & Saatchi. Det senare en kraftig avvikelse mot traditionen eftersom det var Saatchi & Saatchi som gjorde den kampanj som förde Margaret Thatcher till makten 1979.

Den valaffisch de gjorde till valet 1979 "Labour Isn´t Working" betraktas som den mest klassiska och effektiva brittiska valaffischen. En av grundarbröderna, Maurice Saatchi, var också en tid ordförande i det konservativa partiet.

Men Saatchi & Saatchi har inte arbetat med tories sedan 1987. Samarbetet med Labour inleddes 2007.
Storbritannien har inte fasta valtillfällen som Sverige. Men nästa val måste genomföras senast sommaren, och allt tyder nu på att brittiska parlamentsvalet hålls i maj.