Bink startade ­under 2010 för att samordna Bonniers digitala sälj och sänka kostnader med gemensamma­ tekniska lösningar. DI, Bonnier Tidskrifter och DN gick snabbt in i samarbetet, Expressen, TV4 och Sydsvenskan stretade emot.
Motståndet byggde främst på två invändningar:
• Bink tog över säljare som arbetar med digitala plattformar och samlade dem i en ­lokal i centrala Stockholm, där nu över 100 anställda sitter. Försäljningen på pappersannonser eller av tv-reklam ligger kvar på företaget. Kritikerna menar att säljet av paketlösningar drabbas när varumärkets säljare splittras på två företag.
• De tekniska lösningar som Bink har valt, publiceringssystemet EpiServer och annonssystemet Open Adstream, fick kritik för att inte passa verksamheten och vara dyrt, tungarbetat och omodernt vid hanteringen av samma material på flera plattformar.

För att locka med Bonnierbolagen i Bink skapades förmånliga startvillkor:
Första året slapp företaget betala de tekniska kostnaderna­ för systembyte, drift och service. Det gjorde att den digitala verksamheten plötsligt såg mer lönsam ut eftersom kostnaderna landade i systerföretaget Bink.
Andra året sänktes teknikrabatten så att företaget bara betalar 70 procent av kostnaden.
Dessutom utlovades en viss nivå på intäkterna. Om Bink inte klarar säljmålet får företaget kompensation från Bonnier AB.
Binks försäljning för Bonnier Tidskrifter har inte nått årets uppsatta mål. Enligt Resumés källor får Bonnier Tidskrifter mellan 5 och 10 miljoner i kompensation.

I början av året gick Expressen motvilligt in i Binksamarbetet. Vice vd Torbjörn Wittström sammanfattar året:
– Ömsom vin, ömsom vatten. Jag tror att det är en styrka att jobba närmare varu­märket. Fördelarna med samarbete är att man kan dra nytta av gemensamma undersökningar och kanske forma bättre säljmaterial.
Men sex av Expressens digitala säljare sade upp sig hellre än att flytta till Bink:
– Klart att försäljningen tappade tempo, säger Torbjörn Wittström. Samtidigt gjordes ett byte av annonssystem.
– Vi hade en garanti för säljmålet, som inte uppnåddes. Det stämmer att vi får ersättning, men jag vill inte gå in på några summor.
Expressens säljare säljer redan, enligt Binks webbplats, också för TV4.se. TV4:s förre vd Jan Scherman var uttalad motståndare till Bink. Men efterträdaren Casten Almqvist var ansvarig för Binks affärsområde i koncernledningen och tar nu in TV4 i samarbetet.
Från årsskiftet ska även Sydsvenskan in i samarbetet, men bara vad avser den nationella försäljningen som i dag ligger på annonssamarbetet Hela Skåne. Nu vill Bink ta över hela Hela Skånes digitala verksamhet i Stockholm och sälja även för Helsingborgs Dagblad, Skånska Dagbladet och Gotaägda Skånemedia.

Men alla är inte negativa till Bink. DI säger att verksam­heten fungerar bra. DN har heller inget att klaga på, hävdar den nye annonsdirektören Dan Morén:
– Binks försäljning ligger över föregående års och över årets budget. Särskilt sista tertialet ser bra ut. Vi gör fortfarande en del digitala affärer här på DN, men de faktureras över Bink.
Då bör påpekas att Binks försäljning åt DN under fjolåret var betydligt sämre än DN:s egen digitala försäljning krisåret 2009.
Binks vd Martin Ahrend tar till samma uttryck som Torbjörn Wittström om året:
– Ömsom vin, ömsom vatten.

Blev vinet mindre utspätt i år än i fjol?
– Ja, nu blir det lite mer vin. Vi har en tvåsiffrig tillväxt i år och gör en mindre förlust än i fjol.

Hur mycket betalas i ersättning till Expressen för att säljmålen bommades?
– När vi startade Bink lovade vi att en så stor förändring inte ska drabba det enskilda bolaget. Därför finns det centrala uppgörelser, men det är inget som jag gör upp med bolagen.

Men Bonnier Tidskrifter är missnöjda och tar tillbaka säljare?
– Det finns inga universalmedel för alla bolag. Vi måste göra olika åtgärder för olika tidskrifter. De drar sig inte ur Bink, men har hittat en egen guldåder i form av konceptförsäljning som kräver att säljare sitter nära redaktionen. Det handlar om en handfull säljare och de kommer att vara kvar i våra system.
– Det är en process att låta saker få den roll de ska ha för att vi tillsammans kan göra optimala affärer.

Förhandlar ni med Hela Skånes tidningar om att sälja för dem?
– Sydsvenskan är redan klar, vi pratar med de övriga i Hela Skåne. Jag tror vi kan hitta en bra affär.