Det kom som en chock för Hägglunds och IF Metalls ordförande Stefan Löfven när Försvarets Materielverk, FMV, i juni 2009 beställde 113 pansarfordon från finska Patria för 2,5 miljarder kronor. Sverige hade alltid köpt svenska stridsfordon och Hägglunds hade plöjt ner en miljard i utvecklingskostnader.

Flera hundra jobb hotades för Löfvens gamla jobbarkompisar i Örnsköldsvik. Därför spelade Löfven en central roll i lobbykampanjen för att rädda jobben kvar i Sverige.

Hösten 2009 mobiliserades den svenska försvarslobbyn för att rädda den ordern till Sverige.

Hägglunds drog med JKL:s hjälp igång en intensiv lobbykampanj. Och den inleddes med den osannolika politiska kopplingen mellan LO-facket IF Metalls ordförande Stefan Löfven och Kristdemokraterna.

Kristdemokraternas riksdagsledamot Mikael Oscarsson och EU-parlamentariker Alf Svensson hade i en debattartikel i Dagens Industri kritiserat FMV:s upphandling.

– Efter debattartikeln i DI tog IF Metalls ordförande Stefan Löfven kontakt med oss. Och det ledde till ett möte mellan honom och Alf i Bryssel. Där väcktes tanken på ett gemensamt seminarium i riksdagen om försvarsindustrin, sade Mikael Oscarsson till Resumé hösten 2009.

Seminariet den 1 oktober 2009 blev rejält uppmärksammat. Inte minst för att det leddes av en högst speciell trio: Stefan Löfven,

Alf Svensson och Göran Persson, JKL-konsult och tidigare statsminister.

Men Göran Persson ville inte kännas vid att JKL samtidigt hade uppdrag åt Hägglunds:

– När jag står här är det som före detta statsminister, sade Göran Persson och uppmanade FMV att göra om hela upphandlingen.

På seminariet deltog de tre tyngsta försvarsindustriföretagen, SAAB, BAE Systems Hägglunds och Kockums. Även Moderaternas ledamot i försvarsutskottet, Isabella Jernbeck, talade där för behovet av en stark svensk försvarsindustri.

Några veckor senare, den 26 oktober, agerade några av talarna på försvarsseminariet på nytt. I en DN Debattartikel skrev Göran Persson, Alt Svensson, Stefan Löfven och KTH-professorn Gunnar

Eliasson att regeringen borde tänka om och i stället gynna svensk försvarsindustri.

En månad efteråt bekräftade BAE Systems Hägglunds till Svenska Freds tidning Pax att de anlitade JKL för kampanjen att rädda ordern till företaget. De avslöjade att JKL fakturerade dem 1,8 miljoner per år för kampanjen.

Lobbykampanjen ledde till att Hägglunds överklagade och tvingade fram en ny upphandling 2010. Patria vann även denna gång. Då överklagades beslutet till Förvaltningsrätten, som gav Patria och FMV rätt. Först på senhösten 2010 kunde Sverige skriva kontrakt på de fordon som så väl behövs för att skydda svenska soldater i Afghanistan. De första ska levereras under våren.