Helena Westin agerade proffstyckare åt Resumé i höstas och skrev krönikor om hur ojämställt det är i reklambranschen.

I onsdags kunde Resumé rapportera från en Komm-undersökning som visar på stora löneskillnader för lika arbete i reklambranschen och att om det fortsätter i samma takt är dessa utjämnade först år 2025.

Men Helena Westin tror inte på att man har nått dit då:
– Jag är så trött på det här. Det får vara nog nu. Reklambranschen är den mest pinsamma branschen när det gäller jämställdhet. Det finns inget försvar, säger hon.

Hon refererar också till den senaste löneligan som visar att det endast fanns en kvinna bland de 30 bäst betalda i reklambranschen.

Här var mediebranschen, pr-branschen och mediebyråbranschen betydligt bättre. Hon är märkbart irriterad när hon läser upp listorna med namn och stannar till då ett kvinnonamn nämns. Problemet är bara att det är få gånger hon stannar upp och detta gäller alltså särskilt reklambranschen.

I samband med EU-mötet Northern Future Forum berättade Norges statsminister Jens Stoltenberg att andelen kvinnor i styrelserna ökat till 42 procent efter att man lagstiftat om kvotering. Är det rätt väg att gå?
– Varför inte.

Han nämnde samtidigt att det var usel representation på vd-posten eftersom man saknade lagstiftning där?
– Man ska vara medveten om att välrenommerade McKinsey varje år kommer med en rapport som heter Women Matter och den visar att företag med blandad ledning och styrelse är betydligt mer lönsamma än företag som inte har detta, säger Helena Westin.

Hon pekar också på att reklambranschen stagnerat något i sin utveckling och att lönerna också har halkat efter, vilket kan vara en effekt av att man inte har tillräckligt mixade företag:
– Blandat är bäst. Så är det bara, säger Helena Westin.

Hon tror samtidigt inte att byråledarna medvetet väljer att diskriminera sina anställda, utan att det snarare handlar om lathet:
– Det är besvärligare att ha en mer mixad organisation. Det är alltid lättare att plocka in någon som så att säga talar samma språk. Men det är ett gammaldags sätt att tänka, säger Helena Westin.

Hon pekar också på att företag som har en mer öppen rekryteringsprocess och sätter ut specifika mål när det gäller könsfördelningen får fler kandidater av båda könen och därmed ökad mångfald i organisationen.

Helena Westin har lång erfarenhet. Hon har bland annat jobbat på legendariska Paradiset i åtta år, där hon var vd.

Hon har även varit marknadsdirektör för 3 och affärsutvecklings- och varumärkesansvarig på Aftonbladet.

Hon har också innehaft en vd-position på olika Schibsted-bolag samt varit vd och delägare på Tre Kronor. Idag driver hon egen verksamhet – Helena Westin AB:
– Jag har ju erfarenhet från storföretag och här har man ju i regel en facklig motpart som tittar på om en person som har varit mammaledig har halkat efter i löneutvecklingen eller ej, men i reklambranschen saknas detta. Jag har aldrig hört någon i reklambranschen säga att man har kopplat in facket i en fråga, säger Helena Westin.

Så vad ska man göra åt det då? Kanske Komm skulle skicka McKinsey-studien till alla reklambyråer?
– Man kunde hoppas att det skulle hjälpa, men det sorgliga är ju att vi inte är rationella i den här frågan, utan att det till mångt och mycket handlar om bekvämlighet, säger Helena Westin.