Dagens Samhälle har en artikelserie i de två senaste numren där media i allmänhet och Dagens Nyheter i synnerhet kritiseras hårt för bevakningen av Carema.

"5 000 skandalartiklar gav inte sanningen", skriver Mats Edman i sin ledare.

Gunilla Herlitz dundrar mot publiceringen.

– Bara det faktum att Henry Sténson sitter i styrelsen omöjliggör ju en sådan här publicering. Det är oerhört märkligt att Mats Edman och Dagens Samhälle låter sig lånas ut till Caremas smutskastningskampanj av DN, säger Gunilla Herlitz till Resume.se och fortsätter: 

– Det går inte att utesluta att Dagens Samhälle har fått betalt av Carema för att göra det här,

Mats Edman slår tillbaka:

– Det finns ingen grund för hennes påståenden. Hon försöker komma bort från det ansvar i vilket de själva har brustit.

– Så fort någon ifrågasätter DN:s malliga journalistik så påstår DN att vederbörande gått andras ärenden.

Men har publiceringen på något sätt  ett samband med att Caremas krisgeneral i höstas, Henry Sténson, numera är tidningens styrelseordförande?
– Nej, inte på något sätt. Jag har varit beredd på att Resumé skulle ringa. Jag är ytterst medveten om att Henry Sténson hade ett uppdrag för Carema under hösten när det var ett absolut krisläge. Men Henry är styrelseordförande och styrelsen har inte ett smack att göra med vad vi skriver.

Henry Sténson tillträdde som ordförande för Dagens Samhälle i början av året. Mats Edman kände honom inte innan, men han hade träffat honom någon enstaka gång.

Mats Edman säger att han och Henry Sténson inte haft någon dialog om publiceringen. Däremot har Sténson kommenterat den i efterhand.

– Han mejlade till mig och skrev att "det ska bli spännande att se hur artiklarna tas emot, berättar Mats Edman.

Hur har artiklarna tagits emot då?
– Det har varit ideliga positiva reaktioner från folk som har kunskap och insikt om de här frågorna. Det har man inte haft på redaktionerna.

Mats Edman hävdar att DN bara använt källor som haft motiv till att svartmåla Carema.

– DN har inte sett alla sidor i den här konflikten.

Artikelförfattaren är för övrigt en tidigare DN-journalist – Thord Eriksson.