Den 25 maj kom beskedet. Ulrika Saxon slutar som vd för Bonnier Tidskrifter efter sju år på posten.

Hon lämnar över till Mats Carleson, som varit vice vd, i samma veva som ett större sparpaket sjösätts. För BT, som har runt 500 anställda och en omsättning på 1,5 miljarder (2011), faller prenumerationer och upplaga 4-6 procent i år, och raset ökar till 7 procent per år de närmaste tre åren. Redan nästa år går BT med förlust om inget görs snabbt.

Därför ska nu 70 tjänster bort genom avgångserbjudanden. Tidskriftsförlagen är pressade att anpassa sig efter de raskt ändrade konsumtionsmönstren i branschen.

– Det känns såklart tråkigt och allvarligt att behöva göra det här. Men vi behöver anpassa BT till den strukturella förändringen på marknaden och rusta oss.

De få ljusglimtarna hos BT finns i segmentet redaktionell kommunikation där Spoon har blivit en storspelare efter köpet av Tidningskompaniet, digitala medier, mobil och event.

Ulrika Saxons avgångsbesked kom ändå oväntat, men hon anser att tiden var mogen att gå vidare. Bonnier Tidskrifter måste identifiera nya tillväxtområden. Där får hon nu en nyckelroll som vd för nyupprättade Bonnier Growth Media. Hon blir även ny styrelseordförande för BT efter Jonas Bonnier.

- Bonnier Growth Media är en ny verksamhet inom Bonnier, med särskilt ansvar för den del av Bonniers tillväxt som ligger utanför de traditionella medieslagen. Från start i augusti kommer en del befintliga verksamheter att ingå i BGM (inom gaming, digital annonsering, software, digital toys), och under hösten kommer vi att lägga strategier för fler tillväxtområden, säger Ulrika Saxon.

Hon har varit på BT i tolv år och alltså de senaste sju åren som vd.

- Det har varit en oerhört spännande, utmanande och händelserik resa. Att tillsammans med alla medarbetare få driva denna verksamhet framåt i en extremt föränderlig medievärld har också varit fantastiskt roligt.

Vad är du mest nöjd med?
- Under de här åren har vi skapat en rad nya varumärken, etablerat nya affärsben och medieformer, byggt en stabil bas vad gäller en digital tillväxt och skaffat oss en blomstrande content-agency-verksamhet. Så, det får bli projektmängden, tror jag, som är svaret. I ett långsiktigt perspektiv är det enormt viktigt att odla en innovationskultur, där det finns både risktagare, kreatörer, processproffs och kvalitetsambassadörer. Den balansen finns på Bonnier Tidskrifter, och förmodligen är det därför det är en väldigt rolig arbetsplats.

Något du ångrar?
- Nej, faktiskt inte. Även de projekt som inte fungerade behövs, för förlagets utveckling. Men visst kunde vi ha stängt några av dem tidigare.

Kan du berätta om din bakgrund? Varför ligger tidskrifter dig så varmt om hjärtat?
- Man kan säga att jag är uppvuxen med en uppsjö tidningar på köksbordet, de kom från Saxon&Lindström förlag och rymde fascinerande ämnen, allt från knypplingsmönster till trehövdade hundar. Det förlaget grundades av min farfars far (Johan Saxon), som var skribent, författare, förläggare och en del annat, en dåtidens agitator och entreprenör. Förlaget lades sedan ner i början av 80-talet, men magasin har för mig förblivit en passion.

Ulrika Saxon är dock inte journalist i grunden utan civilekonom med examen från Handelshögskolan. Hon är driven, skärpt och korrekt och hennes cv är imponerande.

Hur kom du in på BT?
- Jag hade jobbat som partner och vice vd i en liten mediabyrå (Matsgård Media) under några år, när ett samtal från Bonniers Veckotidningars dåvarande vd Janne Lindell fick mig att lystra. Han sökte en annonsdirektör, och på den vägen var det.

Framtida utmaningen är stor för tidskrifter. Om du hade varit kvar i tre år till som vd för BT, vad hade du i så fall behövt göra?
- Nu har vi påbörjat ett stort omställningsarbete, där det handlar om att anpassa kostymen efter konsumenternas förändrade behov. Utmaningen är både att effektivisera printverksamheten parallellt med att accelerera affärsutvecklingen kring varumärkena, och bygga mervärde till kunderna.

De flesta andra medieföretag har gjort stora nedskärningar tidigare. Varför gör ni det här först nu?
- Vi har arbetat med kontinuerliga kostnadsneddragningar, och har en relativt slimmad organisation som utgångsläge. Men det omtag vi tar nu är nödvändigt mot bakgrund av den strukturella förändring för printmarknaden som blivit alltmer tydlig.

Sista frågan: vad gör du i helgen?
- Fixar caféserveringen vid elvaåringens fotbollscup, träffar goda vänner, och är rätt glad att jag inte springer Maran i regnet.