- Många människor tror att det delas ut adhd-diagnoser till höger och vänster. Det stämmer inte. För mig tog det 24 år. Nu när jag har fått den är det en otrolig lättnad och jag vill visa på både vilka svårigheter och möjligheter som adhd ger. Det är viktigt idag, då allt fler tenderar att använda adhd som ett verb man slänger sig med när något är lite jobbigt, säger Georgios

Bloggandet tog fart inom ramen för Riksförbundet Attentions informationssatsning jagharadhd.se som frågade om han ville berätta om sitt liv. Kontakten med Attention finns kvar, men bloggandet är idag fristående och Georgios utvecklar gärna satsningen.

- Om fem år är jag gärna rådgivare inom både kommunikation och adhd, säger han.

Varför är frågan om adhd så viktig?

- Om kunskapen inte blir bättre så riskerar vi att få fler som inte inser att de behöver hjälp vilket kan innebära att de självmedicinerar. Det vill säga riskerar att hamna i olika sorters missbruk. Okunskap om adhd kan ligga till grund för ökade samhällsproblem.

Georgios har grekiskt och svenskt påbrå, är uppvuxen i Täby, studerade på JMK och fick efter praktik jobb på pr-byrån Edelman Stockholm. Lockelsen med pr-branschen finns i blandningen mellan kreativitet och många sociala kontakter. Han ser också hur drivkraften bakom bloggandet och viljan att förändra får näring i konsultrollen och han tillåter sig själv att ha en positiv bild om hur adhd:n påverkar honom på jobbet.

- Det sägs att Einstein hade adhd och att Bill Gates har det. Jag tror det är en tillgång i vår bransch. Att vara gränsls och prestigelös är bra när du ska komma på idéer. Sen ska man inte sticka under stol med att det finns utmaningar.

Med den skepticism som finns – kan inte din öppenhet påverka din yrkesroll negativt?

- Det hoppas jag inte. Tvärtom tror jag att bokstavskombinationer är vanligare i kommunikationsbranschen än i många andra branscher. Om det är någon bransch du ska ha adhd i och vara öppen med det så är det i vår bransch.

Finns det tillfällen på jobbet då adhd har varit en tillgång för dig?

- Flera tillfällen. På Edelman idag finns det ett mycket starkt jävla anamma, vilket passar mig. Jag älskar utmaningar, att prata med människor och tror det hjälpte mig mycket i mina kontakter med media då det ibland gäller att vara orädd och prestigelös.

Om du fick välja bort din adhd, skulle du göra det?

- Aldrig i livet. Det är min identitet och den jag är. Att börja med medicineringen var i början en chock, jag kände inte igen mig själv. Det här är vem jag är och jag tycker om att vara spontan och energisk.

Vad kan kommunikationsbranschen lära sig av dig?

- Min erfarenhet är att branschen är tolerant och öppen mot människor med min diagnos. Det finns andra som kan lära sig mer där. Men med all kompetens som finns om hur man påverkar viktiga frågor kan jag ibland önska att det gjordes ännu mer för att bidra till att lyfta upp de här frågorna.

Intervjun publicerades för första gången i nummer 26-28 av Resumés pappersupplaga