Våren 2008 var Pelle Porseryd exekutiv producent för Körslaget i TV4. Mitt under säsongen läcker en sms-konversation mellan honom och Alex Schulman ut där de hånar den nyss utslagne körledaren Brolle.

Konversationen skapar en kanonad av löpsedlar i kvällspressen. Pelle Porseryd hamnar mitt i ett mediedrev.

– Jag fick lära mig vad ett drev innebär och har en helt annan förståelse för de som drabbas. Någonting hade skett, men sen byggdes en historia som delvis var osann. Sen skrev tidningarna om folks reaktioner. Hade man sett hela sms-flödet hade man förstått att jag faktiskt försvarade Brolle. Nu blev jag en mobbare. Jag lärde mig otroligt mycket av den tiden.

I en omröstning på Aftonbladets hemsida ville 120 000 personer ge Pelle Porseryd sparken.

– Jag förstår symbiosen mellan kvällstidningarna och våra program. När det blir personligt då blir det jobbigt. Den här tiden var jobbig. Jag kände ett tag att jag kanske måste gå för att rädda TV4:s ansikte. Det var många möten. Men jag kände ett otroligt stöd från alla mina chefer. Jag får nästan ont i magen när jag tänker på det.

Vad har du lärt dig av den här historien?
– Det påverkade mig mycket. Jag förstår idag att det här faktiskt är något som folk engagerar sig. Det är mer än underhållning.

Han började som knattereporter på TV4 som 14-åring i Sofia Erikssons barnprogram. Ingången var pappan Rolf Porseryd som under många år varit verksam som utrikeskorrespondent på TV4.

– Jag tror man fick 600 spänn per inslag på den tiden. Att både få testa klass och få några extra spänn sög in en som 14-åring i den här världen.

Tror du att det är många som tror att du hamnat där du är idag på grund av din pappa?
– Det kan jag tänka mig faktiskt. Jag kan förstå att folk kan tro det, det är en naturlig tanke. Om man tittar lite längre så hoppas jag att de flesta förstår att jag kanske kommit in på TV4 på grund av min pappa, men sen att behålla det och lyckas ganska bra kräver lite mer än bara en kontakt.

Pelle Porseryds liv är tv. Efter utbildningen på ett mediegymnasium blev han produktionsassistent för TV4:s Lattjo Lajban. Sommaren efter studenten blev han 20 år gammal producent. För att landa och bestämma sig för huruvida tv var framtiden för honom tog han "den obligatoriska hitta mig självresan" till Centralamerika, varpå han spenderade ett år i föräldrarnas bostad i New York. Till slut bestämde han sig för att tv var den rätta vägen.

Det blev en produktionsbolagsvända med Mastiff, Kajak (numera Jarowskij), Jarowskij och Meter. Där jobbade han med Malin Knave, hustru till Anders Knave, och blev rekommenderad till toppjobbet som exekutiv producent på TV4 år 2005.

Många upplever att du haft en kometkarriär. Hur ser du på det?
– Jag var 25 när jag började som exekutiv producent. Så här i efterhand kanske jag var för ung för ett så pass stort ansvar. Jag fick mycket hjälp av duktiga kollegor.

En dag fick han ett vitt papper med Christine Meltzer, David Hellenius och Peter Magnussons namn. Det blev succéprogrammet Hey Baberiba. Ett genombrott för Pelle Porseryd. I dag försöker han ge tillbaka och ge unga chansen vid rekryteringar.

– Tv-branschen är dålig på att ta vara på unga. De kör ofta på säkra kort. Man ska aldrig sabba en produktion, men man måste våga för att hitta nya talanger.

X-Factor är TV4 dyraste satsning någonsin med en kostnad kring 40 miljoner kronor. Tittarsiffrorna har hittills varit modesta. Även om estimaten är hemliga kan man ana en viss besvikelse hos Pelle Porseryd.

– Förväntningarna har blåsts upp. Jag är otroligt stolt över programmet. Vi har inte lockat in så många tittare som vi ville hittills. När jag såg siffrorna så var de inte riktigt vad jag hade hoppats på, men de låg inom våra estimat.

I finalvändan flyttas X-Factor i tablån från söndag till fredag. Då hoppas Pelle Porseryd på högre tittande.

Vad tyder i dag på att det kommer att bli en ny säsong av X-Factor?
– Det är ett bra program. Jag har varit med när vi inte gjort bra tv-program. Det här har alla förutsättningar.

Arbetsuppgifterna har förändrats de senaste åren för Pelle Porseryd. Innan kunde han gå skallgång genom de utländska tablåerna efter nya format. Han kunde sitta med på flera pitchrundor när de femtontalet svenska produktionsbolagen försökte sälja in sina idéer. 2012 har han mindre tid över och jobbar nästan oinskränkt med de pågående projekten. 21 program i prime-time gör X-Factor till oerhört betydelsefull för TV4.

X-Factor som format påminner om Idol och The Voice. Är det inte urvattnat?
– Om nån tycker att genren är urvattnad, så är det så för den personen. Frågan är hur många som tycker det är urvattnat.

Känner du dig pressad?
– Absolut. På flera olika plan, både privat och professionellt. Jag känner press över ansvaret och även att mina vänner och folk i min närhet ska tycka att X-Factor är ett dåligt program.

Vilket tror du är nästa guldformat?
– Jag vet inte. Jag har ställt frågan till alla mina kloka tv-kollegor, ingen har något svar. Rapporten från tv-mässor visar att det inte finns någon supertrend. Att hitta tv-program som fyller ut kläderna efter supersuccér är jättesvårt.

Är du perfektionist?
– Det är jag. Det kan göra att jag blir lite för hård ibland och ställer höga krav. Det är någonting man får jobba med, att vara nöjd.

Vad är bekräftelse för dig?
– Det är också viktigt. Det går inte att sticka under stol med. När man ror ett projekt i land och får bra respons, det känns bra.

Vilket är ditt råd till en tonåring som vill jobba i tv-branschen?
– Jag ser folk som efter ett år visar att de är ambitiösa och har drivet. I tv-branschen kan det gå väldigt fort. Det finns ingen utstakad väg, det svåra är att få in en fot. Jag har en bekant som har en tjugoårig kollega. När han var 19 år skrev han tjugo brev till "Saturday Night Live" och ville regisera en musikvideo. Han fick chansen. I dag är han 20 år och reklamfilmsregissör på Camp David.