”Därför kommer jag aldrig att använda Seqr”. Så lyder ett inlägg från Allt om Macs redaktör Peter Esse.

Han konstaterar att Seqr förmodligen är landets bästa mobilbetaltjänst, men ondgör sig samtidigt över att företaget visar upp nakna kvinnor – i det här fallet egna medarbetare – för att marknadsföra produkten i annonser i Aftonbladet.

”Det verkar nämligen inte som att man tror på sin egen produkt – för av vilken annan anledning visar man upp nakna kvinnor i stället för tjänsten i sig?”, skriver han.



Seamless marknadschef Olivera Andersson tar dock kritiken med ro:
– Många har reagerat och vi räknar såklart med att det skulle bli på det viset. Vi kallar det själva för nakenchock internt och vi är stolta över kampanjen, säger hon.

Hon berättar också att man inte har blandat in någon reklambyrå eller liknande i arbetet, utan tanken föddes bland de egna medarbetarna.
– Vi talade först om att använda modeller, men sedan kom vi på att det är bättre att använda våra egna medarbetare, säger Olivera Andersson.

Seamless har idag 90-talet anställda och fler än vad som behövdes kunde tänka sig att klä av sig.

Olivera Andersson räknar även med att använda personalen i framtida kampanjer, men då är det högst troligt att temat blir något annat än nakenhet. 

Budskapet är dock detsamma. Det vill säga det enda som behövs är mobilen:
– Jag har exempelvis precis varit i Åre och jag behövde verkligen inget annat än mobilen för att kunna betala där, säger Olivera Andersson.

Hade du skidoverall på dig då eller var du också naken endast utrustad med mobilen?
– Haha, jag hade på mig skidoverall, säger Olivera Andersson.

Hon konstaterar att nakenhet i alla dess former väcker reaktioner:
– Vi föds ändå nakna, säger Olivera Andersson.

Hon hävdar också att Seamless nu ska erövra världen med sin mobila betallösning:
– Vi går mot ett kontantlöst samhälle. Om jag glömmer plånboken hemma när jag ska till jobbet åker jag knappast tillbaka, men med mobilen är det en helt annan femma, säger Olivera Andersson.

Så hur ser du på uttrycket Cash is King?
– Butikerna vill inte ha kontanter. Så det känns verkligen som ett förlegat uttryck. Det här är framtiden, säger Olivera Andersson.