Före lunch den 8 januari fanns det ingenting på svenska delen av Twitter om David Bowie. Ett och ett halvt dygn senare hade det kommit 1400 tweets. Nyheten om Bowies första nya låt och video på 10 år spred sig som en löpeld.

David Bowie har alltid varit populär i Sverige, men intresset för artisten exploderade på sociala medier när han la ut videon till "Where are we now". Och det twittrades om allt: att han inte gjort något vettigt sedan 1980, att nya låten är ett mästerverk, att ny låten är trist, varför han har en M/S Som of Norway-tshirt på sig, att han är tillbaka i Berlin; inget var för stort eller litet att göra en tweet om.

"Stopp här, jag är trött. Har David Bowie plötsligt släppt nytt album??" tweetade en yrvaken Fredrik Virtanen.

"Idag fyller David Bowie och min svärmor år. Det skiljer fyra år mellan dem. Deras liv ter sig mycket olika." skrev Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Jonas Gardell beskrev sitt förhållande till Bowie med orden: "Varje gång Bowie släppt en skiva hoppar nånting till i mig som om något avgörande i mitt liv har hänt. Han har den effekten på mig."

Jan Gradvall bemötte alla Bowiebelackare med: "Att säga att ingen under 50 har någon relation till Bowie är som att säga att ingen under 253 år har någon relation till Bach."

Bowies comeback har uppenbarligen fått stort genomslag på svenska twitter. Som jämförelse kan nämnas, att trots att den nya videon utspelar sig i Berlin, att berlinarna har ett gott öga till Bowie efter att han spelade in några av sina viktigaste album där och att Berlin är mer än dubbelt så stort som Stockholm, så har det gått ut fler Bowie-tweets från Stockholm än från Berlin.