Tidningen kommer precis som vanliga Driva Eget att rikta sig till småföretagare med upp till tio anställda, men denna gång är läsarna företagare inom jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö.

Driva Eget – gröna näringar, som tidningen kommer att heta, delfinansieras av LRF i ett uppstartsskede och kommer att skickas ut som en bilaga tillsammans med LRFs medlemstidning Land Lantbruk.

– Det är viktigt att framhålla att tidningen inte på något sätt är styrd av LRF, säger Anders Andersson. Vår journalistiska objektivitet är inte till salu. Bakgrunden till att LRF är med och delfinansierar är att de har insett att deras medlemmar måste fungera mer som företagare.

Resten av finansieringen ska ske genom annonsförsäljning som sköts av Advisor.

– Jag är övertygad om att det finns en rejäl annonsmarknad att ta del av här, säger Anders Andersson.

Det första numret kommer i oktober och under nästa år ska det komma fyra nummer till. Chefredaktör blir Camilla Björkman, ansvarig utgivare Anders Andersson och annonschef Sebastian Tibbling på Adviser.

Satsningen fortsätter på nätet där driva-eget.se byggs på med en undersajt för de gröna näringarna.

– Detta är ett bra exempel på synergier och lönsamma kringprodukter som Driva Eget kan skapa med LRF Media som ägare och samtidigt vara en oberoende aktör som alltid står rakryggad på småföretagarnas sida.