I förra veckan offentliggjordes nomineringarna till Roygalan. Å ena sidan blev jag glad, för jag tyckte att det var många duktiga människor som var nominerade, å andra sidan blev jag uppriktigt ledsen, för av de nominerade var inte en enda kvinna,

Det kom ju inte direkt som en överraskning, men det blev så väldigt påtagligt att något är skevt. Vi är generellt dåliga på jämställdhet i hela reklambranschen men inom film är det helt galet. Sedan jag började på byrå 1998 har jag inte valt en enda kvinnlig regissör. Det är skamligt.

Varför är det så?

Dels har jag inte haft så många att välja på.

Jag tror inte att det beror på att få kvinnor vill bli regissörer, än mindre att de saknar talang. Däremot kan det bero på att det är förbannat svårt för tjejer att komma fram. Man blir bra på att göra film genom att få vara med och göra film, och under mina 15 år har jag inte sett en enda kvinnlig regiass till exempel. Hur väljer ni regissörer era assar? Är det som de flesta rekryteringar på reklambyråer – med magen? Då kommer ni (precis som byråerna) välja människor som ni känner igen något i, en kompetens som är lik den egna, något som känns bekvämt och skönt i magen. Och det är oftare en man än en kvinna (eftersom ni är män). Om något nytt ska kunna komma in, måste ni våga ha det lite obekvämt. Annars fortsätter vi att reproducera samma verklighet om och om igen.

Många kvinnliga regissörer har berättat för mig om hur de kämpat och kämpat mot en massiv tystnad. De har inte ens fått komma över tröskeln och visa vad de kan.

Dels är sanningen den att jag inte har vågat.

Jag är kvinna. Att tala om att andra kvinnor borde få ta plats är tveeggat. Å ena är det något självklart, att alla, både kvinnor och män, bör ha samma förutsättningar och möjligheter att utveckla sin kompetens, men det tolkas lätt som att jag talar i egen sak. Jag blir talesperson för ett helt kön (vilket jag naturligtvis varken vill eller har mandat för). Och varje kvinnlig regissör blir på samma sätt en representant för alla andra kvinnliga regissörer (precis lika tokigt det).

Jag har i samtal med andra kreatörer bland annat föreslagit att man regelmässigt borde ta in ett treatment från en kvinnlig regissör och fått reaktionen "Aldrig, jag chansar inte". När människor runt om kring mig reagerar så blir det svårare för mig att våga. Att välja regissör är alltid en balansakt, och om till och med ett treatment från en tjej ses som en chansning, hur ska det då se ut om jag trots allt valde henne och det sedan skulle råka gå dåligt? För det gör det ju ibland. Mina sämsta filmer har jag (av förklarliga skäl) till 100 procent gjort med manliga regissörer, men det betyder ingenting. Inte alls det samma som om jag mot normen väljer en kvinna och det går åt skogen. Jag vet att jag inte är ensam om det här. Från produktionsbolagens sida hör jag att de kvinnliga regissörerna är "helt omöjliga att sälja". Vi på reklambyråerna har tydligen en mycket större benägenhet att våga satsa på en kille på väg upp än en ny tjej. Är det rätt?

Jag tycker inte det. Så jag tänker våga. Det betyder inte att jag någonsin kommer att välja någon annan än den jag tror är bäst för ett uppdrag. Men jag kommer att våga låta kvinnorna synas. Jag kommer att se till att veta vilka kvinnor det finns att välja på, jag kommer att anstränga mig för att de ska få komma med treatments och att de också får uppdragen om de är bäst.

Jag tror nämligen att reklamen kommer att bli mer effektiv om även kvinnors ögon får berätta. Jag tror att reklamen kommer att få högre kvalitét om alla regi-talanger får blomma, inte bara de manliga. Och jag tror att vi kommer att ha det mycket roligare, må mycket bättre och tänka mycket nyare i en miljö där både kvinnor och män får verka på lika villkor.

Jag hoppas att fler vill våga. Här är en lista på de kvinnor jag fått tips om. De är förvånansvärt få, så om du har någon att lägga till på listan är det mer än välkommet!

Hedvig Hagwall Bruckner
Copywriter på reklambyrån King och lärare i Idé- och Konceptutveckling på Berghs SOC

Här Hedvigs lista på svenska kvinnliga regissörer

Tova Magnusson, FLX
Åsa Cederqvist, Adamsky
Martina Hoogland Ivanow, Adamsky
Andrea Eckerbom, Hobbyfilm
Linda Callenholt, Hobbyfilm
Laerke Herthoni, Folkefilm
Emma Hvengaard
Sara Haag, Sara Haag
Katrine Windfeld, Showtime
Hanna Elin, Pride and Joy
Elsa Lokrantz, Lokrantz & Co
Ada Bligaard Søby, Bacon
Lotta Lejdström, Atmosfär
Agnes Lo Åkerlind
Koja (duo med 50% kvinna) på Hobby Animation