Annonserna som ni kan se här ovan kommer att synas i Göteborg-Posten. Kampanjen kommer också att gå i radio och i sociala medier. Bakom konceptet står reklambyrån Truth.

– Vi räknar med en debatt. I Göteborg finns en bild av den blonde taxiföraren som gärna drar en vits. Verkligheten är annorlunda. Flertalet förare är födda i andra länder, många av dem har akademisk utbildning och de arbetar hårt. De förtjänar vår respekt för det, säger Tomas Andersson, vd på Taxi Kurir i Göteborg, i ett pressmeddelande.

Bolaget vill att kunderna ska välja taxi med hjärtat. Att de ska känna sig delaktiga i att fler människor från andra länder får möjlighet att slå sig in på arbetsmarknaden.

– Med uppriktighet och ärlighet i fokus blir all reklam mer intressant. Som det faktum att hela taxibranschen domineras av en grupp hårt arbetande, ofta högt utbildade människor utan röst i samhället, kommenterar Fredrik Jerlov, vd på Truth.