LRF har hamnat i hetluften efter att den lokala avdelningen i Nyköping har delat ut hamburgare på en skola i samband skolornas köttfria onsdag.

Den främsta anledningen är uttalandet från initiativtagaren Lovisa Norberg, där hon menar att kött är särskilt viktigt för tjejer som ”växer, idrottar och ska bli snygga.”

Marie Söderqvist tycker visserligen att det är bra att LRF lyfter upp frågan om skolmaten, men är långtifrån säker på att kött i skolan varje dag är rätt väg att gå.

Hon menar att det finns en massa uppfattningar om vad som gör tjejer snyggare och att man måste komma ihåg att ”snygghetsteorin” kommer från LRF lokalt.

– LRF Centralt kan inte lägga munkavel på sina lokala företrädare. Jag gissar att man från centralt håll har uppfattningen att det var ett lite apart uttalande, säger Marie Söderqvist.

Livsmedelsföretagen rekryterade nyligen en av landets ledande krisexperter, Jeanette Fors-Andrée, från Hill+Knowlton Strategies.

Hon menar att man måste tänka till minst tre gånger innan man uttalar sig. Om inte kan det gå som i just LRF-fallet.

– Jag tror inte att man menade något illa, men man måste verkligen tänka på hur det kan framstå i andras öron. Jag är inte förvånad över att LRF väljer att ta avstånd från ett sådant synsätt, säger Jeanette Fors-Andrée.

Hur ska LRF reparera skadan?
– Det har varit mycket debatter om förebilder, fetma och sexistiska uttalanden. Skadan uppstår i form av att det verkar som att LRF tar ställning i en fråga som man inte ska uttala sig om. Här gör man vad man kan och tar avstånd från uttalandet, säger Jeanette Fors-Andrée.

Hon påpekar att man måste komma ihåg att den ökade användningen av sociala medier gör att drevet kommer igång mycket snabbare än för bara tre år sedan.

– Vi har alltid haft åsikter och finns det en plattform som sociala medier för att få ut dessa så använder man den. Det gäller verkligen att tänka på vad du säger idag eftersom det kan få en sådan snabb spinn i sociala medier, säger Jeanette Fors-Andrée.