I ett blogginlägg tidigare i dag om Proviva-samarbetet nämnde Mia Skäringer inte debattartikeln specifikt, men uppgav bland annat följande om samarbetet med Proviva.

”Men sjävklart får jag betalt för att skriva blogg. Jag skulle inte kunna lägga ner den tiden annars. Och den här gången är det Proviva som betalar. Det är ingen hemlighet. Förra gången var det Mama. Så visst det är en slags sellout.”

Mia Skäringers debattartikel med rubriken ”Det sista vi behöver är ännu ett diettips” slog delningsrekord på Aftonbladet Debatt med 140 000 delningar sedan i fredags. Den hade på flera ställen samma formuleringar som Proviva använder i sin reklamsatsning.

Mia Skäringer har även en Facebook-sida som länkar till just Proviva.

I ett nytt blogginlägg efter lunch på måndagen skriver hon att debattartikeln var hennes egen. Hon får betalt av Porviva som affischnamn, men hävdar att samarbetet inte gällde debattartikeln.  

Debattartikeln anklagas för att vara en sponsrad text och en av kritikerna är kostdoktorn.se och en annan kostbloggen salt.se.

Mia Skäringers skriver också:
”Jag kommer inte att uppmuntra er att dricka Proviva. Jag äger själv min blogg och jag tänker skriva vad jag känner. Det har Proviva fullständigt klart för sig”, skriver hon i bloggen.

Aftonbladets debattchef, Ehsan Fadakar, har uppgett att han visste om att Mia Skäringer skulle placera bloggen hos Proviva, men visste inga fler detaljer än så om Provivas samarbete med Skäringer.

Han uppger att samarbetet med Provia startats efter att artikeln publicerats, men första blogginlägget från Mia Skäringer är redan från den 26 februari.

Philip Ahlqwist, cd på Provivas reklambyrå Volontaire har inte velat kommentera Resumés frågor.

Mia Skäringers agent, Bosse Gustavsson, ger bland annat följande svar till Expressen.
– Det går inte att köpa Mia. Hon skiter nog ganska högaktningsfullt i Proviva. Hon är inte influerad av någon och kommer aldrig att vara det när hon skriver.