Sprinkle startades i Sverige i februari 2013. På bara 15 månader har över 100 publicister i Sverige implementerat Sprinkles rekommendationer för att öka sidvisningar och ge sina läsare mer innehåll och mer relevant reklam.^

– Vi ser att publicister över hela världen brottas med samma utmaningar: öka antalet sidvisningar per besökare, ge läsarna mer innehåll och höja de digitala intäkterna. Vi erbjuder ett automatiserat sätt att lösa detta, vilket många internationella mediehus visat intresse för, inte minst eftersom de redaktionella resurserna minskar, säger Magnus Hultman, vd för Sprinkle i en kommentar.

Avtal har redan skrivits med sex norska publicister och först att lansera Sprinkles rekommendationer är Kjentfolk.no. Den norska verksamheten kommer att ledas av Rickard Lawson, med bakgrund som Country Manager på Getty Images och marknadschef på Discovery Channel.

– Det är svårt för många publicister att producera videoinnehåll och tjäna pengar på en begränsad räckvidd. Med Sprinkle får de tillgång till rörligt innehåll från alla aktörer i nätverket, samtidigt som de kan få nya reklamintäkter på sina egna klipp, när de visas utanför de egna kanalerna, säger Rickard Lawson i en kommentar.