Det är allra viktigast att en besökare alltid ska mötas av en relevant hemsida, anser Petra. I dag finns nästan två miljarder smarta telefoner och mobiltelefoner används i 75 procent av alla köp, uppger Google.
Även personaliserat innehåll, att det ska vara anpassat efter besökarens profil och intresse, ses som en trend.

– I dagens konkurrensutsatta värld har potentiella kunder inte tålamodet att leta efter innehåll. När en besökare landar på webbsidan har vi 2-3 sekunder på oss att övertyga honom om att vi har rätt lösning för just honom, säger Ulf Vanselius, vd på Petra, i en kommentar.

Här är trenderna enligt Petra:

1. Adaptiv web fångar dina kunder
En potentiell kund ska mötas av en relevant webbsida – där en självklarhet är att webbsidan anpassas i storlek till skärmen är självklart. Bilder, budskap och innehåll är viktiga delar där man i dag också kan anpassa sajten efter till exempel tid på dagen, geografisk plats eller besökarens beteende.

2. Conversion is king
Det många företag missar är att definiera affärsmål för digitala kanaler. För e-handlare är behovet av konvertering självklart, men de som inte säljer varor och tjänster måste istället sätta upp konkreta mål för parametrar som antal kontakter, nedladdade filer, offertförfrågningar. Mät och förbättra för att nå högre konverteringsgrad och lönsamhet.

3. Marketing automation ger kostnadseffektiv dialog
Marketing automation innebär att intelligenta system med automatik hantera delar av marknadsföringen och säljarbetet. CRM-system har funnits länge, men nu integreras dessa med webben, e-post och andra digitala kanaler. Med automatiska verktyg går det att rikta personaliserad kommunikation till prospekts och kunder under varje steg av köpprocessen för att skapa merförsäljning och bygga lojalitet.

4. Content marketing skapar relevans
Content marketing är här för att stanna och ett bevis för att innehåll är ännu viktigare i digitala plattformar. För att få önskad effekt är det viktigt att skapa en systematisk plan för innehåll och publicering i varje enskild kanal, digital som traditionell. Högre ranking hos Google kommer som en extra bonus.

5. Multi-screen – släpp aldrig taget om din besökare
Börja i telefonen på bussen till jobbet, fortsätt i datorn vid skrivbordet och avsluta köpet i surfplattan hemma i soffan – systemet är så smart att det känner igen konsumenten och vet exakt var den är i processen.

6. E-commerce exploderar inom B2B
E-commerce inom B2B beräknas omsätta över 4 biljoner (4.000 miljarder) kronor under 2014, vilket är ungefär dubbelt jämfört med den globala e-handeln inom B2C. Via consumables och rena repeat-order digitaliseras nu eftermarknaden i snabb takt. Reservdelar, stöd för service och utbildning är exempel på områden som passar perfekt för digitala plattformar – med högre lönsamhet som direkt resultat.

7. Google tar över annonsmarknaden
Medan traditionella media kämpar i motvind ökar annonsering på Google med 22 procent i årstakt och med en årlig omsättning på drygt 100 miljarder kronor. Online media bör ligga som bas i media-mixen för alla företag.

8. YouTube når fler än andra
Youtube har mer än en miljard unika besökare per månad ser på sex miljarder timmar video. Över 100 timmar nytt innehåll laddas upp varje minut, vilket gör att YouTube slår alla andra medier i tillväxt. Intressant ur ett marknadsperspektiv är att viljan att titta på annonser är hög.

9. Surfplattans volymgenombrott
Titta i vilken frukostmatsal som helst – väldigt få använder sin laptop längre för privat informationssökning. Surfplattan fick sitt definitiva genombrott 2014 och på många webbplatser kan vi se en fördubbling i trafiken från surfplattor. För 2015 innebär det ytterligare fokus på användbarhet och design med surfplattan som prioriterad enhet.

10. Wearables håller koll på dig
Aktivitetsarmband utsågs nyligen till årets julklapp, och det är bara början på en helt ny era av digitala enheter. Google Glass finns redan på marknaden och under 2015 börjar Apple leverera sin Apple Watch. Apple går "all-in" i privat internet. I iOS 8 finns som standard en ny app som heter "Hälsa" vilken bl.a. inkluderar parametrar som vikt, fettprocent, sömn och kondition. Under 2015 kommer vi se många fler applikationer som mäter och övervakar våra liv.