Studien "Kvinnor och ledarskap i svenska medier" har gjorts av journalisten och ledarskapsutvecklaren Cecilia Zadig och statsvetaren Nora Oleskog Tryggvason. Den omfattande undersökningen, som också blivit en bok, utreder bland annat kvinnliga mediechefers syn på utmaningar i leddarrollen.

Resultatet visar att skillnaderna är stora mellan de organisationer som har färre än en tredjedel kvinnor i högsta ledningen jämfört med de som har majoriteten kvinnor i högsta ledningen.

En av skillnaderna är att de organisationer som har färre än en tredjedel kvinnor i högsta ledningen har fler anställda som är sjukskrivna för stressrelaterade symptom. Siffran 30 procent kan jämföras mot 24 procent i de organisationer där kvinnorna är i majoritet.

En annan skillnad är att i de organisationer där kvinnorna i högsta ledningen är i minoritet är antalet kvinnor som arbetar mer än fem timmars övertid betydligt fler än på de organisationer där kvinnorna är i majoritet.

Majoriteten av de kvinnor studien baseras på uppger också att de ser det som mycket viktigt med stöd från sin närmaste chef för att lyckas i sin ledarroll.

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på en webbenkät från 2014. De 208 kvinnor som deltog i studien har eller har haft någon form av chefsroll inom mediebranschen. Samtliga kvinnor har deltagit i ledarskapsutbildningen Kvinnor ledarskap & undersökande journalistik vid Stockholms universitet. Frågorna i undersökningen har fokuserat på deltagarnas syn på ledarskap, framtida utmaningar, det förändrade medielandskapet, teknologiutvecklingens påverkan på förutsättningarna för att vara ledare, genus påverkan på ledarskapet och synen på kvinnors villkor inom svenska medier i dag.